اختتاميه اولين جشنواره دستاوردهاي علمي استان سمنان در حوزه فقه
اولين جشنواره دستاوردهاي علمي استان در حوزه فقه، با همت حوزه علميه خواهران شهرستان دامغان؛ با هدف شناسايي ظرفيت هاي علمي اين استان در حوزه فقه وگرامي داشت هفته پژوهش و به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه ، در روز چهارشنبه مورخ27/09/98 در سالن انديشه دانشگاه دامغان برگزار گرديد.
لازم به ذكر است در برگزاري اين جشنواره؛ نهادهايي از قبيل: مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران استان، مركز مديريت حوزه هاي علميه برادران استان، دانشگاه دامغان، دانشگاه آزاد اسلامي دامغان، دانشگاه علوم قرآني شاهرود، دانشگاه سمنان، اداره ارشاد، بسيج حقوقدانان و كتابخانه هاي شهرستان و … با حوزه علميه خواهران همكاري كردند.
دبير علمي جشنواره، خانم دكتر خواجه زاده خبر داد: قالب پذيرش آثار در اين جشنواره در شش بخش: كتاب، پايان نامه، تحقيق پاياني، مقاله، رساله دكتري و نرم افزار بوده است كه از برگزيدگان آن در جشنواره مذكور تقدير به عمل آمد.
همچنين نمايشگاهي از آثار فقهي، در بخش هاي مختلف در معرض ديد شركت كنندگان در جشنواره قرار گرفت.
اولين جشنواره دستاوردهاي علمي استان سمنان در حوزه فقه
حوزه فاطميه دامغان با همكاري مراكز علمي استان سمنان برگزار مي كند:
اولين جشنواره دستاوردهاي علمي استان سمنان در حوزه فقه
زمان:روز وحدت حوزه و دانشگاه
مكان: سالن انديشه دانشگاه دامغان
منوچهری دامغانی
منوچهري دامغاني
ابوالنجم احمد بن فوض بن احمد منوچهري مشهور به منوچهري دامغاني از جمله شعراي برجسته ايران در نيمه اول قرن پنجم هجري است .
اطلاع دقيقي از تاريخ ولادت او موجود نمي باشد ولي ميتوان گفت در اواخر قرن چهارم هجري يا اوايل قرن پنجم هجري در دامغان ديده به جهان گشود .
دوران كودكي در سرزمين دامغان در دشتهاي خيال انگيز در تابش آفتاب درخشان و شبهاي رؤيا خيزش رشد و نمو يافت و در نوجواني به گرگان و طبرستان سفر كرد و به خدمت زياريان در آمد اما از آنجائيكه در سال 426 سلطان مسعود غزنوي در لشگر كشي به طبرستان و استر آباد او را از ري به خدمت خوانده است بر مي آيد كه در اين زمان در اين شهر اقامت داشته و از آنجا به خدمت سلطان غزنويان شرفياب شده است .
او تخلص خود را از منوچهر بن قابوس وشمگير امير زياري گرفت كه مقارن سالهاي 403تا423هجري قمري در زمان سلطان مسعود غزنوي در طبرستان و گرگان حكومت ميكرد .
احتمالا سالهائي از عمر شاعر در دربار امير سپري شده اما هيچ مدحي يا حتي نامي از امير در اشعار وي نيامده است .
عموم تذكره نويسان از نبوغ سرشار و ذكاوت بسيار وي در عنفوان جواني و احاطه وي به ادب عربي و حفظ اشعار شعراي بزرگ عرب و اطلاعات وي از علوم ديني ادبي و طب سخنها گفته اند و اتفاق نظر دارند همانگونه كه خود وي نيز در شعرش به اين نكته تصريح دارد :
من بدانم علم طب و علم دين و علم نحو
تو نداني دال و ذال و را و زا و سين و شين
منوچهري در دوراني پرورش علمي و ادبي يافته كه در مدارس الفباي عربي تدريس مي شد و متون ادبي براي نو آموز و دانش آموز نيز متون نظم و نثر عربي بود در تعليم شعر عربي هم طبعا از آغاز شعر يعني شعر جاهلي تدريس مي شد .
وي در اثر كثرت اطلاع و تسلط بر ادبيات عرب برخي از قصائد مشهور شاعران عرب را استقبال كرده است ولي با اينكه در قالب شعري مقلد شعراي عرب بوده اما در آوردن مضامين مبدع و مبتكر است چنانكه در رواني شعر و صور خيال و تشبيهات و استعارات مقتداي بسياري از شاعران بعد خويش است.
منوچهري را از پيشروان تصويرگري در شعر شمرده اند، اين شاعر طبيعت گرا آنچه را كه در طبيعت ديده به كمك نيروي تخيل و با كمك تشبيه ، تمثيل و قياس در روح و قالب واژه ها و كلمات ريخته و به مدد درك عالي موسيقيائي و بينش و دريافتهاي عميق خود ابتدا بر لوح ذهن و فكر و سپس بر روي كاغذ نقاشي و به تصوير كشيده است :
خيزيد و خز آريد كه هنگام خزان است
باد خنك از جانب خوارزم وزان است
آن برگ خزانست كه بر شاخ رزانست
گوئي به مثل پيرهن رنگرزانست
در مسمط موصوف صفت خزان ( فصل پائيز ) با تبحر و استادي كشيده شده كه اگر خواننده داراي هوش و نگاه معنوي باشد ضمن دريافت صفات و ويژگيهاي خزان به نقش تحول و دگرگوني در طبيعت و عالم هستي از ديدگاه حكمت و عرفان پي برده و هشدار منوچهري را جهت باور داشتن ناپايداري عالم فاني در مي يابد :
دهقان به تعجب سر انگشت گزانست
كاندر چمن و باغ نه گل ماند و نه گلنار
منوچهري در توصيف طبيعت بسيار چيره دست است با وصفي تمام و عالي شادي و دست افشاني افكار خود را جان بخشيده است و هرگز خود را بنده ملال نمي سازد و سعي مي كند از حال به بهترين صورت ممكن بهره برداري نمايد بدين گونه شاعر عشق در زندگي خود را در چارچوب شادماني محصور مي كند و خويش را سرگرم چيز ديگري نمي نمايد .
اين نكته نيز قابل ذكر است كه اگر شادي و شادخواري و خوشگذراني در شعر منوچهري محسوس است بايد به سن شاعري او هم توجه كرد در صورتيكه شاعران بزرگي چون فردوسي و سعدي قسمت عمده آثار جاويدان خود را بعد از پنجاه سالگي آفريده اند و چه بسا شاعران به سن كمال رسيده اين قبيل آثار دوران جواني خود را محو كرده باشند .
شاعراني كه در توصيف توانا بودهاند همچون قاآني شيرازي روش منوچهري را در بسياري از اشعار خود مد نظر داشته اند .
علاوه بر اين ابتكار در مضامين در قالب شعري هم منوچهري مبدع است و چنانكه مشهور است ابداع قالب شعر مسمط را به او منسوب كرده اند و با آنكه پس از او شاعران مسمطهاي دلپذيري ساخته اند اما هنوز مسمطهاي او به عنوان بهترين نمونه هاي مسمط شعر فارسي ذكر مي شود .
منوچهري به مانند شعراي عرب جابه جا و به علل مختلف سخن خود را به سمت خود ستائي سوق داده است بطوريكه از سخن وي رايحه فخر فروشي و مفاخره به مشام مي رسد چنانچه در قصيده اي خود را مردي فاضل مي داند كه سخنش هم رديف اعشي و دعبل است و همچنين در جاي ديگر از روي فخر گفته است كه : من بسي ديوان شعر تازيان دارم زبر
ديوان منوچهري حكايت از موارد متعدد تلميحات و اشارات شاعر به آيات قرآني دارد و در يك بررسي گذرا حدود 43 مورد از ديوان خود را به آيات قرآني نظر داشته و نيز متجاوز از 12مورد اشاراتي كه به احاديث نبوي داشته ديده ميشود، با اين همه نميتواتد رسوخي را در او از اين بابت نشان دهد زيرا اشعارش او را در حلال و حرام دين بسيار بي مبالات و گستاخ نشان مي دهد .
وفات منوچهري را در سنين جواني حدود سال 432هجري قمري نوشته اند .
تنها نسخه منقح منوچهري در حال حاضر تصحيح استاد دبير سياقي در سال 1326با مقدمه و حواشي ، مقابله و تعليقات مي باشد
شرکت در محافل علمی پژوهشی
طلاب و پژوهشگران ،اعضای کانون اندیشه و اساتید حوزه علمیه فاطمیه دامغان در نشست علمی با عنوان «زنان مردان و چالش های عصر جدید » در تاریخ 25/1/98 شرکت کردند.
در این جلسه که در سالن همایش های دانشگاه دامغان تشکیل شد استاد رحیم پور ازغدی با معرفی عشق به عنوان بزرگترین چالش عصر جدید ،به بیان راهکارهایی از اسلام در پاسداری از این عشق و حفاظت از نهاد خانواده پرداختند.
استاد در ادامه با اشاره به اینکه تمامی احکام اسلام در باره زنان و بایسته های پوششی و رفتاری آنها در ارتباط با نا محرم در صیانت از عشق و در راستای حقوق و زن و تکریم شخصیت وی هست ،از ازدواج موقت و دائم نیز به عنوان مصداق های حفاظت از زن نام بردند.
در ادامه استاد چالش دیگر جهان امروز را بحث اشتغال و اقتصاد معرفی کردند و به بیان دستورات اقتصادی اسلام در برون رفت از مشکلات اقتصادی پرداختند .در پایان استاد به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ دادند.
تسلیت ....
حوزه علمیه فاطمیه دامغان درگذشت استاد بزرگ اخلاق سرکار خانم صدیقه جزایی از اساتید بزرگوار حوزه فاطمیه دامغان را به امام عصر (عج) ،خانواده داغدار ایشان ،مدیر محترم این حوزه وسایر اساتید و شیفتگان ایشان تسلیت عرض می نماید و از محضر حضرت حق درخواست علو درجات برای ایشان می نماید.
گرچه در زمستان بود چون بهار بود آنروز...
22 بهمن دامغان با بارش باران بسیار زیبا و دیدنی و پر از حضور پرشور مردم بود.
مردم انقلابی شهرستان دامغان با وجود سرمای هوا و بارش باران، در یوم الله 22 بهمن، بار دیگر حماسه آفریدند.
امام جمعه دامغان با تقدیر از حضور آگاهانه، غیرتمندانه و حماسی مردم این شهرستان و جای جای ایران اسلامی در راهپیمایی باشکوه امروز، خاطر نشان کرد: مردم ما در طول چهل سال اخیر بارها با مقاومت و ایستادگی، حضور و عزتمندی، پیشرفتهای علمی و دفاعی و بصیرت و آگاهی خود دشمن را مغلوب و مبهوت کرده بودند و امروز نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن و جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، باحضور شکوهمند خود سهم دشمن را روسیاهی و یأس و شکست قرار دادند.
بزرگان دامغان
اَبوالنَّجم احمَدبن قوصبن احمد منوچهری دامغانی (در گذشته بهسال ۴۳۲ هجری) معروف به منوچهری شاعر ایرانی سده پنجم هجری اهل دامغان بود. او را شاعر طبیعت خواندهاند. تخلص خود را از نام نخستین ممدوح خود فلک المعالی منوچهر بن قاموس و شمگیر پنجمین حکمران زیاری گرفته است.
هرچند منوچهری اولین سراینده ایرانی نیست که از سرایندگان عرب متاثر شده است، با وجود این، شاید در میان سرایندگان فارسی زبان پیش از خود یا معاصرانش هیچ کس به اندازه او از ادبیات عرب تأثیر نپذیرفته باشد.
کودکی و جوانی منوچهری در دامغان به تحصیل عربی گذشت، تا این که به خدمت منوچهر قابوس زیاری در طبرستان رسید. پس از مرگ منوچهر قابوس، منوچهری به ری رفت و به خدمت طاهر دبیر رسید که از طرف سلطان مسعود غزنوی در آنجا فرمانروایی داشت. وی از آنجا به دربار غزنه راه یافته، و به ستایشگری سلطان مسعود غزنوی مشغول شد. منوچهری برای جلب حمایت عنصری قصیدهای به نام «لغز شمع» سرود و در آن عنصری را ستایش کرد. در سال ۴۳۲ هجری قمری، منوچهری در حالی که سی و چهار سال داشت درگذشت.
بیشتر شعرهای او دربارهٔ طبیعت است. منوچهری علاوه بر آشنایی به زبان عربی، از دانشهایی چون نحو، پزشکی، ستارهشناسی، و موسیقی آگاهی داشت، و در شعر خود از واژههای خاص این دانشها بهره میبرد. دیوان منوچهری مشتمل بر اشعاری است که در قالب غزل، قصیده، مسمط، قطعه، و ترکیببند سروده شده و موضوعاتی چون ستایش، وصف، و خمریه را در بر میگیرد. منوچهری قالب مسمط را برای نخستین بار در شعر پارسی پدید آورده است. اشعار او معمولاً در دو سبک میباشد. یا تغزل و اشعاری که به جوانی او هنگام شاعری باز میگردد و دیگری مدح و ستایش سلاطین و بزرگان زمانه که از رسوم معمول شاعری آن زمان بوده است. در اشعار او مفردات و اصطلاحات عربی بسیار دیده میشود که توانایی او در ادبیات عرب را منعکس میسازد.
بزرگان دامغان
عارف وارسته میرزا علی اکبر معلم دامغانی
میرزا علیاکبر معلم دامغانی (۱۲۸۲ – ۱۳۷۶ خورشیدی)، فرزند میرزا محمد اهل دامغان از عارفان شیعه و از دوستان صمیمی سید روحالله خمینی بود. وی تحصیلات خود را ابتدا در مشهد و سپس قم ادامه داد. وی خارج فقه را از آیت الله عبدالکریم حائری و در علوم باطن از آیت الله علی اکبر الهیان و سید موسی زرآبادی قزوینی بهره گرفت. میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی نیز از استادان وی بودند. وی سی ام آبان ماه ۱۳۷۶ درگذشت.
ایشان دو برادرکوچکترازخودهم داشته یکی بنام” علی اصغر” علی معلم شاعر فرزندوی می باشد و برادردیگری بنام عبدالله .
معلم دامغانی از شاگردان استاد آقا شیخ علی اکبر الهیان بوده اند. از کسانی که با ایشان آشنا هستند جناب آقای محمدرضا حکیمی و آیت الله زرآبادی می باشند. مرحوم معلم صاحب سر آیت الله زرآبادی بزرگ بوده اند.
یکی از شگفتیهای روزگار ما رفاقت عارف خلوت گزیده و زبان در کام کشیده روزگار «آقا علی اکبر معلم دامغانی» با پیر جماران و پیشوای انقلاب ایران «حضرت آیتالله العظمی آقا سیدروحالله خمینی» است.
میرزا علی اکبر معلم دامغانی (یا آیتالله معلم دامغانی) متولد سال ۱۲۸۲ هجری شمسی بود. یعنی یک سال از امام خمینی(ره) کوچکتر. گویا رفاقت این بزرگواران به روزگار جوانی و ایام طلبگی در حوزه علمیه قم باز میگردد. اما پس ازهمان دورانِ قم، مسیر علمی و طریقت معنوی این دو از یکدیگر جدا میشود.
نقل است وقتی بیماری امام خمینی بالا گرفت، ایشان به حاج احمدآقا فرمودند: «به آقای معلم سلام مرا برسان بگو دیگر برای سلامتیم دعا نکند».
نقل دیگر است وقتی بیماری امام بالا گرفت، ایشان به حاجاحمد آقا فرمودند: «پیکی را بفرستید دنبال آقای معلم».
وقتی آقای معلم به بیمارستان میآید باز چند نقل وجود دارد. یکی (به نقل عروس امام) اینکه آقای معلم وارد اتاق امام میشود، هیچ سخنی بین ایشان رد و بدل نمیشود. آقای معلم دقایقی آنجا میمانند و در آخر جلو میروند و دست بر پیشانی امام میگذارند، زمزمهای میکنند و سپس خارج میشوند.
نزدیکان امام میبینند با اینکه قبلش، حال امام بسیار بد بود اما از وقتی آقای معلم آمد بسیار حال خوب و بانشاطی پیدا کردهاند. وقتی از امام دلیل این حال خوش و الفت را میپرسند امام میفرمایند: «نمی دانم چرا اینقدر ما همدیگر را دوست داریم؛ با اینکه در سنین جوانی هر یک در وادی خاصی بودیم، ولی خیلی همدیگر را دوست داریم.»
نقل دیگر این است که امام خود از آقای معلم میخواهد برایشان دعا کند. هم دعا کند که زودتر از دنیا بروند، هم چندین بار میخواهد دعا کند عاقبت به خیر شوند.
نقل است بسیاری از علما، بزرگان و دوستداران وادی سلوک وعرفان خود را به دامغان و نزدیک حضرت ایشان میرساندند برای گرفتن و شنیدن رمز، سر، ذکر، دستورالعمل، ختم و خلاصه هر چیزی که به نوعی در مسیر معرفت «میانبُر» باشد و ایشان در همه این برخوردها شبیه همان پاسخی را میدادند که از آیتالله بهجت در موارد مشابه شنیدهایم. همان «عمل به ظواهر دین» همان «انجام واجبات و ترک محرمات» یعنی همان نبود میانبر! و تاکید بر مجاهدت و عمل به دانستهها.
برگزاری نشست پژوهشی «الزامات پژوهشی از منظر علامه جوادی آملی »
سخنران:دکتر ابوالفضل خراسانی
مکان حوزه علمیه فاطمیه دامغان
این نشست که با حضور دکتر ابوالفضل خراسانی معاون فرهنگی بنیاد اسری و با شرکت طلاب و اساتید سطح 2 به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد سخنران جلسه دکتر خراسانی در تبیین دید گاه های آیت الله جوادی در باره الزامات پژوهشی پرداختند .
ایشان با اشاره به تاثیر مسائل اجتماعی روز در آثار محققین بزرگ این نکته را به مخاطبان یاد آور شدند که محقق باید در تحقیقاتش به موضوعات و مسائل روز جامعه توجه کند و از منابع اسلامی برای رفع نیاز امروز مردم استفاده کند.
ایشان در ادامه گفتند: «از نظر علامه جوادی آملی علوم همگی الهی و دینی هستند و علم غیر دینی نداریم حتی اگر دانشمند ملحد و کافر باشد ولی علمش الهی است.»
در ادامه ایشان از طلاب و اساتید خواستند اندیشه های علامه جوادی آملی را سرمشق پژوهش های خود سازند و صرفا نگاه به شخصیت عرفانی ایشان نداشته باشند بلکه شخصیت علمی ایشان را نیز لحاظ کنند.
ایشان با اشاره به اجتماعی بودن آثار پژوهشی علامه و تاثیر حوادث اجتماعی در تفسیر تسنیم ،از طلاب خواستند مسائل و مشکلات روز اجتماع
خود را در پژوهش دخیل کنند.
نمایشگاه کتاب بوستان مهدوی
به همت موسسه خیریه ١٤معصوم (ع) و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان نمایشگاه کتاب برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان، برپایی نمایشگاه بوستان مهدوی به همت موسسه خیریه ١٤معصوم (ع) و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان نمایشگاهی با موضوعات قرآنی و اجتماعی،سی دی، تابلو و محصولات فرهنگی همزمان با اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان از ١٦ الی ٢٣ اردیبهشت ماه در خیابان امام،خیابان نیروی انتظامی روبروی بانک شهر برای علاقمندان برقرارمی باشد.
این نمایشگاه صبح ها از ساعت١٣-٩ وبعدازظهرها از ساعت ٢١-١٦ پذیرای بازدید کنندگان می باشد.
اربعین در دامغان
اربعین امروز علامت شیعه آل محمد (ص) است
امام جمعه دامغان با بیان اینکه اربعین امروز علامت شیعه آل محمد (ص ) است گفت : امروز و در اربعین حسینی میلیون ها شیفته و عاشق و دلباخته ابا عبدالله الحسین ( ع ) با عشق و علاقه وصف نشدنی در پیاده روی و زیارت اربعین حضور پیدا می کنند واین حماسه عظیم را به نمایش می گذارند .
حجت الاسلام سیدمحمد حسینیان روز اربعین حسینی در جمع عزاداران و شیفتگان اباعبدالله الحسین ( ع ) به میزبانی حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل العباس ( ع ) شهر دامغان ضمن عرض تسلیت فرارسیدن اربعین حسینی ( ع ) اظهار داشت : ملت های مسلمان با حضور خود در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی ( ع ) در مقابل کفر و دشمنان دین ، قرآن و اسلام ایستادند و از حریم اهل بیت عصمت و طهارت حراست و پاسداری کردند .
وی تصریح کرد : انسان های که همراه با صبر و بردباری و مقاومت پیام خود را به دنیا برسانند بدانند پیروز میدان هستند و شیعیان که پرورش یافته مکتب امام حسین ( ع ) هستند باید در جهت ترویج و نشر فرهنگ حسینی ( ع ) در جامعه باید گام بردارند و این رسالت عظیم را به جهانیان عالم منتقل کنند .
به نقل از سایت خبری تیتریک