رغبت های نوجوان
1. رغبت های تفریحی: نوجوان در سال های نخستین بیشتر به تفریحاتی علاقه مند است که مستلزم صرف انرژی زیادی هستند. به تدریج به تفریحات بزرگسالان رغبت پیدا می کند و تفریحاتی را ترجیح می دهد که بسیار لذت بخش و در سطح عالی باشند که رغبت های تفریحی معمولی نوجوانان شامل بازی و ورزش، استراحت، مسافرت، مطالعه، رادیو و تلویزیون هستند.
2. رغبت ها و تمایلات اجتماعی: این تمایلات بستگی به این دارند که چقدر نوجوان فرصت گرد آمدن با همسالانش و پرداختن به فعالیت های جمعی داشته است. مثلاً نوجوانی که به علت فقر ناگزیر باشد کار کند طبعاً در رشد و گسترش تمایلات اجتماعی موفقیت لازم نخواهد داشت.
3. رغبت های شخصی: پرداختن به خویشتن از قوی ترین تمایلات مشترک نوجوان است زیرا به نظر ایشان نخستین پذیرش از سوی همسالان یا همگنان به وضع ظاهر و اندام بستگی دارد. بعضی قضاوت دیگران درباره ی شخصیت نوجوان از وضع ظاهر او متأثر می شود بنابراین هر نوجوان مخصوصاً در اوایل نوجوانی به وضع ظاهرش بیشتر می پردازد و برای جذاب ساختن بیشتر می کوشد، وضع و نوع لباس هم برای نوجوان مهم است و او دوست دارد شکل و رنگ لباس خود را همانند دوستانش گرداند تا مورد تأیید و قبول آن ها قرار گیرد و این رغبت در آخرین کلاس های دبیرستانی و نزدیک شدن مرحله ورود به دانشگاه یا بازار کار قوی تر می شود زیرا آن را در موفقیت خود مؤثر می داند که این موفقیت رضایت خاطر فراوانی را برای نوجوان فراهم می کند.
4. رغبت های تحصیلی: نوجوانان نوعاً درباره کارهای مدرسه و خانه گله مندند و آن ها را مخالف ذوق خود می دانند معلمان و روش های تدریسشان را مورد انتقاد قرار می دهند دختران نسبت به فعالیت های تحصیلی و انجام دادن تکالیف درسی بیش از پسران علاقه نشان می دهند.
معمولاً سه گروه از نوجوانان میل تحصیلی کمتری دارند و مدرسه را دوست ندارند، اول: نوجوانانی که والدینشان آرزوی بزرگی درباره فرزندان خود ندارند. دوم: نوجوانانی که از موفقیت تحصیلی برخوردار نمی شوند و مورد پذیرش همکلاسانشان قرار نمی گیرند. سوم: نوجوانانی که سن بالایی دارند و غالباً انتظار هست که بهتر از بقیه درس بخوانند.
5. رغبت های شغلی: پسران و دختران در دوره دبیرستان درباره آینده شان فکر می کنند. معمولاً پسران بیش از دختران به شغل آینده خود می اندیشند و پسران نوعاً مشاغلی را دوست دارند که فریبنده و هیجان انگیز باشند بدون توجه به این که موفق خواهند شد یا نه. همچنین مشاغل نامدار و پر آوازه را ترجیح می دهند بیشتر پسران خانواده های پایین امیدوارند در شغل انتخابی خود موقعیت اجتماعی برتری پیدا کنند. همچنین دختران مشاغلی را ترجیح می دهند که امنیت بیشتری دارند و کمتر وقت آن ها را می گیرند. مشاغل خدماتی از قبیل معلمی و پرستاری را بیشتر دوست دارند.
6. رغبت های دینی: برخلاف تصور و عقیده بعضی ها نوجوانان امروز به دین و مذهب علاقه مندند و احساس می کنند که دین نقش مهمی در زندگی آن ها ایفا می کند درباره ادیان و مذاهب سخن می گویند و واحد درسی در دانشگاه می گیرند مراسم دینی و مذهبی را انجام می دهند. بیشتر پسران و دختران درباره مفاهیم و عقاید دینی دوران کودکی پرسش هایی می کنند و به همین سبب دوره نوجوانی را مرحله «تردید دینی» می نامند. زیرا نوجوان دین و مذهب را یک منبع تحریک عاطفی و ذهنی می داند و می خواهد آن را بر مبنای عقل یاد بگیرد و کورکورانه بپذیرد.
علي اكبر شعاري نژاد ، روانشناسي رشد ص 269
تدوین: زینب فوادیان