بررسی تطبیقی موانع ارث در فقه امامیه وفقه شافعی
چکیده:
ارث از نقطه نظر اخلاقى، مشروع بلكه ممدوح است، زيرا سبب تقويت رابطهی خانوادگى مىشود و اميد اينكه بتوانند براى اطفال خود آسايش بيشترى فراهم نمايند، سبب تحريك فعاليت پدر و مادر و تشويق آنها به زحمت كشيدن مىگردد و از نظر اجتماعى هم ارث مفيد بلكه لازم است، زیرا اگر ارث مرسوم نبود آدميان همينكه به سن معينى مىرسيدند ديگر كار نمىكردند و آنچه را كه قبلاً توليد نموده بودند به مصرف مىرسانيدند. موانع ارث یکی از موضوعهای مربوط به ارث است که تقریباً در تمام آثار فقهی شیعه و سنی در کنار بحث موجبات ارث مطرح گردیده است و از اموری است که وجود هریک از آنها به رغم وجود شرایط وارث، یعنی فوت مورث و وجود وارث و وجود ترکه برای مورث مانع از تحقق ارث میشود. برای حکم به محرومیت خویشاوند متوفی از ارث لازم است که وجود مانع اثبات گردد. موانع ارث در فقه امامیه را برخی تا بیست مانع برشمردهاند و فقه شافعی نهایتاً هفت مانع را ذکر نمودهاند که در هر دو فقه موانعی که بیشتر مورد اتفاق فقهای همان مذهب بوده، ذکر گردیده است. هدف این تحقیق بررسی موانع ارث و بیان نظرات دو فقه امامیه و شافعی بوده است و در نهایت با بررسی جامع و مفصل این موانع، مشابهت و مفارقت بین این دو دیدگاه را کسب کرده و زمینه را فراهم نموده تا مسائلی را که در زمینهی ارث مطرح است آسانتر مورد تحلیل و تدقیق علمی قرار گیرد. این تحقیق کتابخانهای و به روش توصیفی- تحلیلی گردآوری شده است؛ و نتیجه حاصل شده از این مباحث، گویای این مطلب بوده است که فقهای امامیه و شافعی در کلیت سه مانع کفر، قتل، رقیّت با هم توافق دارند و تنها در برخی مسائل جزئی اختلافاتی با یکدیگر دارند.
واژگان کلیدی: ارث، موانع ارث، کفر، قتل، رقیّت، لعان، تولد از زنا.
محقق:ام البنین مدیحی
استاد راهنما:لیلا خواجه زاده
استاد داور: دکتر علی پریمی
تارخ دفاع:تابستان 95