زن ، طفيلى مرد ؟!
در آيات متعددى از قرآن كريم ، مسئله آفرينش زن و مرد مطرح شده است. از بعضى آنها چنين برداشت مى شود كه بدن زن از مرد آفريده شده است ؛ از اين روى ، زن طفيل مرد به حساب مى آيد. از جمله به آيه 6 سوره زمر استناد مى شود كه مى فرمايد : شما را از نفس واحد آفريد ، سپس جفتش را از آن قرار داد … در روايات اسلامى نيز با دو دسته روايات رو به رو هستيم:
الف ) رواياتى كه خلقت حوا را از دنده چپ آدم مى دانند . روايت ذيل از آن جمله است:
ابن اسحاق در آنچه از طريق اهل كتاب و ديگران از قبيل ابن عباس به او رسيده ، مى گويد : خداوند بر آدم خواب را مستولى ساخت ؛ سپس دنده اى از دنده هاى پهلوى چپ او را برداشت و جاى آن را گوشت پر كرد ؛ در حالى كه آدم خواب بود ؛ تا اينكه خداوند همسرش حوا را از دنده او آفريد . ( طبرى ، 1412 ، ج 1 ، ص276 )
ب ) رواياتى كه خلقت زن از دنده چپ مرد را انكار كرده ، حتى ايرادات اين انديشه را مطرح نموده است ؛ از جمله:
از زراره روايت شده كه از امام صادق عليه السلام درباره خلقت حوا سؤال شد و اينكه نزد ما مردمى هستند كه مى گويند : خداوند حوا را از آخرين دنده چپ آدم آفريد ، امام صادق عليه السلام فرمودند : منزه است خداوند از چنين نسبتى.
هم برتر و بزرگتر از آن است كه [مى گويند] آيا كسى كه چنين مى گويد [مپندارید] خداوند توان آن را نداشت كه همسر آدم را از غير دنده او خلق كند ؟ تا بهانه دست ملامتگران دهد كه بگويند بعضى اجزاء آدم با بعضى ديگر ازدواج كرد … سپس فرمود : خداوند ، آدم را از گل آفريد و امر كرد ملائكه بر او سجده كنند ؛ تا اينكه خواب را بر او مستولى ساخت . سپس حوا را به طور نوظهور پديد آورد ( صدوق ، 1369 ، ج 5 ، ص 4 و 5 / حر عاملى ، 1391 ، ج 14، ص 2 )
بدين ترتيب ، براساس اين روايات ، نظريه آفرينش زن از دنده چپ مرد نادرست شمرده شده است ، ديگر اينكه خلقت حوا را بديع و نوظهور دانسته است . اين دسته از روايات به دليل هماهنگى با مضامين قرآنى ، ترجيح دارند .
زيرا قرآن كريم در آيات متعددى بر اين حقيقت تأكيد مى كند كه نخستين زن و مرد از يك اصل و گوهر آفريده شده اند : « او پديد آورنده آسمانها و زمين است . از خودتان براى شما جفت هايى قرار داد … » ( شورى : 11 )