فتوای برخی از مراجع عظام در باره بازی
فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)
سوال15:وضع بازي بليارد از لحاظ شرعي چگونه است؟
جواب:هرچه كه از آلات قمار محسوب باشد با آن حرام است.
فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)
سؤال: بازى كردن با آلات قمار در صورتى كه منظور برد و باخت نباشد فقط جهت تفريح و سرگرمى چه صورت دارد.
جواب: بازى با آلات قمار مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشد.
فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)
سؤال: بازی با پاسور بدون برد و باخت جایز است یا نه؟
جواب: مفروض سؤال بعید نیست داخل در عنوان لغو باشد و احوط ترک آن است.
فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)
سؤال:بازى كردن با پاسور چه حكمى دارد؟
جواب: اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد، مانعى ندارد
سؤال:آيا بازى كردن با شطرنج حرام است؟
جواب: اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد، مانعى ندارد.
فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)
سؤال:تعريف قمار و آلت قمار چيست؟
جواب: قمار، بازى همراه با برد و باخت به وسيله ى آلات مخصوص فراهم شده براى قمار با در ميان گذاشتن و قرار پول يا چيز ديگر به عنوان عوض است و بين اقسام بازى ها و اقسام آلات فراهم شده براى قمار در هر عصرى، فرقى وجود ندارد.
فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
سؤال: آیا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفریح چه حکمى دارد؟
جواب: بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود، بهطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.
سؤال: آیا استفاده از ورقهاى پاسور در صورتى که براى بازىهاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است؟ بازى با ورقهایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مىشود و در عین حال استفاده از آنها براى شرطبندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
جواب: بازى با ورقهایى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جایز نیست ولى بازى با ورقهایى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرطبندى اشکال ندارد. و بهطور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندى شود، به هیچ وجه، جایز نیست. و بازى با هر وسیلهاى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
منبع: پورتال انهار،استفتائات مراجع