معرفی_مراکز_پژوهشی_درباره_امام_علی(ع)
?موسسه غدیر شناسی
معرفی کوتاه ازاهداف، برنامه ها و عملکرد مؤسسه غدیرشناسی
جریانهای تکفیری و سلفی سالهاست که با تئوریزه کردن افکار پلید و انحرافی خود، تلاش میکنند بر بنیانهای اعتقادی مکتب ولایت خدشه وارد نموده، پیروان اهلبیت(ع) را به هرطریق که میتوانند از صراط مستقیم ولایت جدا کنند. یکی از مؤثرترین روشهای آنان، ایجاد تردیدهای فکری و القاء شبهات اعتقادی است که از طریق صدها شبکه ماهوارهای و پایگاه اینترنتی صورت میگیرد و متأسفانه توانستهاست ضربات سهمگینی به اردوگاه ولایتمداران وارد آورد. ازسوی دیگر، تأثیرات و پیامدهای مخرب این ضربات سهمگین خصوصا در استانهای مرزی و همچنین در دانشگاهها، به دلیل برخی ملاحظات امنیتی و اجتماعی، آنچنان که هست به اطلاع عموم مردمی که عاشق مکتب ولایتاند، نمیرسد.
تدبیرهایی هم که متولیان امور فرهنگی و دینی برای مقابله با این حملات سنگین و سازمانیافته در سالهای اخیر کردهاند، هرچند که ارزشمند و ستودنی است، اما در مقابل حجم بالای تبلیغات دشمن و سرمایهگذاری فراوان آنان، ناکافی است؛ ضمن آن که متأسفانه بخش عمده و قریب به اتفاق فعالیتهای فرهنگی و مذهبی ما، متوجه کارهای روبنایی و کمبهره است که به دلیل زودبازده بودن آنها، بیش از کارهای فرهنگی زیربنایی و بنیادین، مورد استقبال مسئولان قرار گرفته است.
به نظر میرسد برای حل این مشکل و مقابله با این تهاجمات گسترده فرهنگی، باید برنامههای درازمدت نوشت و همت اصلی را متوجه کارهای “بنیادی” نمود. باید حجم اصلی بودجه وسرمایه انسانی از کارهای سطحی و کمبازده، به سمت کارهای ریشهای برود و دراین راستا «تشکیل دورههای آموزشی بلندمدت و میانمدت» به عنوان مهمترین و مفیدترین اقدام ریشهای و بنیادین، میتواند وِجههی همت متولیان فرهنگی و مؤسسات دینی و آحاد دردمندانی که دردِ دین و مکتب دارند، قرار گیرد.
بر این اساس، طرح تشکیل “کارگاه تخصصی غدیرپژوهی” در 6سطح از سوی مؤسسه غدیرشناسی از اواخر سال 1389 به مرحله اجرا درآمدهاست. این کارگاه آموزشی که پیش از این به صورت آزمایشی و با عنوان «کارگاه آموزشی خطبه غدیر» برای دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به اجرا درآمده و مورد حمایت بسیاری از فرهیختگان، از جمله مرجع عالی قدر حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی مدظلهالعالی قرار گرفت و با استقبال جدی عاشقان مکتب ولایت و خصوصا دانشجویان روبرو شد، هم اینک که بیش از پنج سال از آغاز مرحلهی فراگیر این کارگاه میگذرد، حدود 5000 غدیرپژوه در 18 دوره آموزشی در تهران و چندین دوره در تعدادی از شهرستانهای کشور، حداقل یک سطح از کارگاه غدیرپژوهی را گذرانده و خود را برای ورود به سطوح بعدی و مراحل عالی این کارگاه آماده میکنند.
نظام آموزشی و محتوای درسی کارگاه غدیرپژوهی به گونهای طراحی گردیده، که غدیرپژوهان فارغالتحصیل سطح 6 این کارگاه، به خوبی بتوانند مهمترین اعتقادات مکتب ولایت را با استفاده از معتبرترین منابع اهلتسنن به اثبات رسانده و در مناظراتی که با مخالفان مسلک و طریق اهلبیت(ع) برگزار میشود، به طور عالمانه و استدلالی از اعتقادات خود دفاع کنند.
مؤسسه غدیرشناسی در این کارگاهها با پایبندی کامل به «اصل وحدت اسلامی» ، به طرح علمی اعتقادات شیعه پرداخته و با خودداری از مطرح کردن مسائلی که موجب پیدایش دشمنی و عداوت با برادران اهلتسنن گردد، غدیرپژوهان خود را از هر مکتب و نِحلهای که باشند، به کشف حقایق دینی رهنمون میشود.
این مؤسسه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبریمدظلهالعالی به انگیزه تربیت متخصص درمورد غدیر، به کاری مداوم و مستمر میپردازد و تلاش میکند طبق توصیه آیتاللهالعظمی مکارم شیرازیمدظلهالعالی، دامنهی نهضتی را که از دانشگاه علم و صنعت ایران آغاز شد، به همه دانشگاهها و بلکه به سراسر جامعه اسلامی بکشاند.