منظور ازحبل الله چیست؟
در باره اینکه منظور از «حبل الله» (ریسمان الهی) چیست؟ مفسران احتمالات مختلفی ذکر کردهاند، مثل: قرآن ، اسلام ، و خاندان پیامبر و ائمه معصومین . در روایاتی که از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و ائمه اهل بیت نقل شده نیز همین تعبیرات گوناگون دیده میشود، مثلا در تفسیر الدر المنثور از پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و در کتاب معانی الاخبار از امام سجاد علیهالسّلام نقل شده که فرمودند: «حبل الله» قرآن است، و در تفسیر عیاشی از امام باقر علیهالسّلام چنین وارد شده: ریسمان الهی آل محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم میباشند، که مردم مامور به تمسک به آن هستند. ولی نه این احادیث و نه آن تفسیرها، هیچ کدام با یکدیگر اختلاف ندارند، زیرا منظور از ریسمان الهی هر گونه وسیله ارتباط با ذات پاک خداوند است، خواه این وسیله، اسلام باشد، یا قرآن، یا پیامبر و اهل بیت او، و به عبارت دیگر تمام آنچه گفته شد، در مفهوم وسیع ارتباط با خدا که از معنای حبل الله استفاده میشود، جمع است.
تعبیر از این امور به حبل الله اشاره به یک حقیقت است، که انسان در شرائط عادی و بدون داشتن مربی و راهنما، در قعر دره طبیعت ، و چاه تاریک غرائز سرکش، و جهل و نادانی باقی خواهد ماند، و برای نجات از این دره و برآمدن از این چاه نیاز به رشته و ریسمان محکمی دارد که به آن چنگ بزند و بیرون آید، این رشته محکم همان ارتباط با خدا از طریق قرآن و آورنده قرآن و جانشینان واقعی او میباشد، که مردم را از سطوح پائین و پست بالا برده و به آسمان تکامل معنوی و مادی میرسانند.
منابع:
1.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۳، ص۳۸.
2. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۴۵.
3. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۵۵.
4. سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الدر المنثور فی التفسیر بالماثور، ج۲، ص۲۸۵.
5 طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۳۶۹.
6. فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، ج۸، ص۳۱۱.
7. حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، ج۱، ص۳۷۷.
8. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج۱، ص۱۰۸.