نشست «آسیب های پژوهشی موانع وراهکارها»
نشست پژوهشی با عنوان«آسیب شناسی پژوهشی موانع و راهکارها به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه دامغان برگزار شد
همزمان با هفته پژوهش، نشست پژوهشی با عنوان «آسیب شناسی پژوهشی موانع و راهکارها» با حضور خانم رزم آراء و خانم امینیان از اساتید راهنمای این مرکز آموزشی به عنوان کارشناسان بحث در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمیه دامغان در تاریخ 23/9/95 برگزار گردید.
خانم رزم آراء ضمن تبریک هفته وحدت و هفته پژوهش به مفهوم پژوهش در قرآن و آموزه های دین اشاره نمود و اظهار کرد: حس کنجکاوی در بشر، یک حس فطری است و این حس است که انسان را به سوی کشف حقایق رهنمون می سازد.
وی گفت: یکی از آسیب های مهم در عرصه پژوهش این است که در خانواده و محیط های آموزشی، این حس تقویت و پاسخ داده نمی شود و در واقع سرکوب می شود. و این امر منجر به ایجاد روحیه تقلید و پذیرش بیچون و چرا می شود و فرد را از جستجو باز میدارد. درحالی که قرآن ما را به پرسش فرا می خواند: و این پرسش در دو بعد مادی همچون «آیا به شتران نمینگرند که چگونه آفریده شدهاند؟» «آیا ما کوهها را میخ های زمین قرار ندادیم» و معنوی مثل «آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم» « آیا ما تو را هدایت نکردیم» از جانب قرآن مطرح می شود و بشر را مجبور به تعقل می کند. لازمه تعقل، تفکر است و لازمه تفکر دقت است و لازمه دقت دیدن و بصیرت است. بصیرت در لغت به معنای بینش است و بینش یعنی دیدن کنه یک مطلب.
کارشناس بحث تصریح کرد: در واقع قرآن انسان را امر به پژوهش می کند هر اتفاق و رویداد تاریخی در پی پرسشی ایجاد شده است. دین ما دین دلیل گرایی است اما شعارش را غربیان سر میدهند؛ و مسلمانان در نوعی خواب غفلت، از هر سوال و تولید علمی عقب مانده اند.
خانم رزم آراء گفت: اجتهادی که اسلام از آن نام برده در حوزه ها فقط در عرصه فقه آن هم به صورت محدود اجرا می شود و هیچ نوآوری دیگری در علوم اسلامی نیست، در واقع مدرک گرایی بزرگترین مانع پژوهش است .
در ادامه نشست خانم امینیان نیز با اشاره به چند آسیب دیگر گفت: عدم مطالعه صحیح، دقیق و عدم پایاپایی آموزش و پژوهش از بزرگترین آسیب هاست و همچنین خلط مبحث تبلیغ با پژوهش است، پژوهشگر باید مساله محور باشد.
ایشان اشاره کردند که تبارشناسی بسیار مهم است که به آن بیتوجهی می شود و افزود: آسیب دیگر عدم آگاهی از موضوع مورد پژوهش است که در نتیجه سطحی نگری ایجاد شده و حاصلش عدم تولید علم و رکود علمی است.
راهکاری که ایشان برای این آسیب معرفی کردند، مطالعه عمیق و پرسشگرانه وآگاهی از نظریات مختلف است.
خانم رزم آرا در ادامه بحث، فرق بین دلیل گرایی و پرسش گرایی را این طور تبیین کردند: «دلیل گرایی یعنی دنبال دلیلی باشیم که اکثر عقلا آن را بپذیرند ولی پرسش گرایی فرد را اغنا نمی کند و فقط صرف دریافت پاسخ است.
ایشان به راهکار این آسیب اشاره کردند که :
1- باید حس پرسش گری در خانواده و محیط های آموزشی تقویت شود .
2- مباحثه باید به شکل صحیح در محیط آموزشی اجرا شود.
3- سیستم آموزشی نباید به شکل معلم محور باشد.