نهم اردیبهشت روز تشکیل شوراها گرامی باد
فلسفه تشكيل عملکرد و وظایف شوراهاچیست؟
اين سؤالي است كه پاسخ آن در گفت وگو با مردم مشخص مي شود همچنان كه رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور، آن را نمادي ديگر از اداره كشور به دست مردم عنوان كردند. آنان انتظارات خود را كه دليل تشكيل شوراها است بيان مي كنند.
رهبر معظم انقلاب در پيام خود به مناسبت آغاز به كار سومين دوره شوراهاي اسلامي درباره فلسفه تشكيل شوراها مي فرمايند: «بنياد اين نهاد اجتماعي بر حل عملگرايانه مشكلات عيني و مشخص مردم در شهر و روستا است و هدف آن راحت تر و اخلاقي تر كردن زندگي شهروندي است.»
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران نيز در سخنراني خود در همايش روز ملي شوراها درباره فلسفه تشكيل شورا مي گويد: «بدون ترديد تشكيل شوراها يك گام بلند در گسترش مشاركت مردم بر اداره كشور است كه متعلق به مردم است.»
مردم حل مشكلات خود را از شورا بدون سياسي كاري و باندبازي خواهانند و فلسفه تشكيل شوراها را رفع مشكلات شهري، بويژه در شهرهاي بزرگ مي دانند. آنان معتقدند شوراها بايد باري از روي دوش دولت و مردم بردارند.
«نصراللهي»؛ معلم بازنشسته در اين رابطه مي گويد: «شوراها بايد امور جاري شهر يا روستاي خود را تسهيل كنند. به وضعيت معماري خيابان ها و ساختمان ها رسيدگي كنند، از شهرداري بخواهند فضاهاي فرهنگي تفريحي ايجاد كند. وضعيت ترافيك و حمل و نقل شهري را سروسامان دهد خلاصه اينكه نيازهاي اوليه مردم را در شهر برآورده كند.»
صحبت هاي اين معلم بازنشسته را «اميرپايور» دانشجوي رشته فيزيك كامل مي كند: «رهبر انقلاب، از نهاد شورا به نهادي اجتماعي تعبير كردند و نوع وظايفي كه ايشان و مردم انتظار دارند هم بيشتر مسائل جاري شهرها و روستاها است. بنابراين شوراها براي باندبازي و سكوي پرش بسوي پست هاي بالاتر ايجاد نشده بلكه هدف خدمت به مردم و رفع تنگناهاي موجود در شهرها و روستاها است.»
انتظارات از مردمي ترين نهاد
بحث شوراها و شرح وظايف آن براي كلانشهرها از حساسيت بالاتري برخوردار است يك كارشناس مسائل شهري در اين رابطه مي گويد: «در حال حاضر ترافيك يكي از بزرگترين مشكلات شهرهاي بزرگ است كه به بخش هاي ديگر اثر گذاشته و از بخش هايي هم تأثير مي پذيرد. شوراها بايد براي آن تدبيري بينديشند. مسئله سيستم حمل و نقل شهري كه يكي از راههاي رفع معضل ترافيك و كاهش مصرف سوخت و آلودگي هوا در كلانشهرها است نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد ساخت مترو در كلانشهرها سرعت بگيرد و در شهري چون تهران، خطوط مترو گسترش يابد.»
«مهدي صادقي» ادامه مي دهد: «با حمايت دستگاه هاي ديگر بايد كاري كرد كه يك سيستم حمل ونقل عمومي فعال و منظم ايجاد شود آنگاه مي توان اولويت حركت در خيابان ها و معابر را به خودروهاي جمعي داد. مردم هم با ديدن اين وضع خود بخود استفاده از وسايط نقليه شخصي را كاهش خواهند داد.»
كلانشهرها مشكلات ديگري هم دارند كه از جمله آن ناهنجاري هاي اجتماعي و نازيبايي هايي است كه وجود دارد اين را مردم و كارشناسان به كرات گفته اند و مي گويند هرچند كه سرو سامان دادن به ناهنجاري ها به چند نهاد مربوط مي شود.
در اتوبوس واحد بليتي درحاليكه فشار جمعيت هر لحظه بيشتر مي شود، راننده كه مدام از مسافران مي خواهد در اطراف او ازدحام نكنند مي گويد: «نماي برخي ساختمان هاي تهران، چهره شهر را زشت كرده است. نماي عمومي برخي ميادين پايتخت زيبا نيست. در خيابان هاي مركزي شهر با وجود تلاش بسيار شهرداري، جوي ها پر از آشغال است. برخي از اين مشكلات با همت شهرداري و با طرح هايي كه شورا مي دهد حل شدني است اما مردم هم بايد رعايت كنند. شوراها بايد در بالا بردن فرهنگ رعايت حقوق شهروندي تلاش بيشتري از خود نشان دهند. در اين راه استفاده از رسانه ها بايد در اولويت باشد. بايد تبليغات كنند.»
او معتقد است كه بايد با مغازه دارهايي كه معابر را آلوده مي كنند برخورد شود چراكه آنان براحتي زباله هاي خود را در معابر يا جوي ها مي ريزند. انتظارات از مردمي ترين نهاد كشور زياد است اما سخت نيست. بويژه آنكه رئيس جمهور از همه دستگاه ها خواست تا به شوراها كمك كنند و در دوره اخير شوراها هم شاهد همكاري دولت با اين نهاد بوديم.
بازترين دموكراسي دنيا
تحليلگران و كارشناسان همواره معتقدند كه در انتخابات، اين جريان هاي سياسي هستند كه با حمايت از افراد و گروه ها به پيروزي داوطلبان كمك مي كنند و البته داوطلبان هم از يك شاخصه مهم يعني «شهرت» برخوردارند. انتخاب شوراها اين فرضيه وارداتي را در هم شكست چراكه تعداد زيادي از راه يافتگان به شوراها حتي در شهرهاي بزرگ، افراد آنچنان با سابقه اي در مديريت هاي كشوري نيستند و از جنبه هاي ديگر هم شهرتي ندارند اين را با نيم نگاهي به اسامي و سابقه آنان مي توان دريافت.
«آرزو بابادي» متولد 1356 اهواز و كارشناس صنايع دستي است كه 8سال قبل در شهر خود يك آموزشگاه فني و حرفه اي راه اندازي كرده و علاوه بر آن يك گالري هنري در يكي از پاساژهاي منطقه كيانپارس اهواز دارد. او در ميان هزاران داوطلب نمايندگي هفت كرسي شوراي شهر اهواز، از سوي مردم به عنوان نفر دوم انتخاب و به شورا راه يافته است هرچند برخي گروه ها حمايت يكي از نمايندگان مجلس از او را عامل انتخابش مي دانند اما باتوجه به اينكه او يك فرد عادي است و طبق اخبار در دست، بسياري از افراد نام و نشان دار و داراي حاميان متنفذ نتوانستند نيمي از آراء او را بياورند انتخاب «آرزو بابادي» و كساني مثل او را در شهرهاي بزرگي چون اهواز مي توان نمونه بارز وجود يك دموكراسي كاملاً باز در كشور دانست. اين چيزي است كه كارشناسان و تحليلگران درباره انتخابات و ورود افراد بي نام و نشان به شوراها به آن اذعان دارند.
اين نماينده شوراي شهر اهواز در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان مي گويد: «هيچ گروهي از من حمايت نكرد البته هنرمندان شهر اهواز خيلي به من كمك كردند اما گروه هاي سياسي از من حمايتي به عمل نياوردند.»
او هدف از داوطلب شدن خود براي شوراي شهر اهواز را اينچنين بيان مي كند: «من با يك ديد هنري وارد اين انتخابات شدم. هميشه اهواز را به رنگ خاك مي ديدم و دوست داشتم 7-8درجه اين رنگ بالاتر برود و به رنگ سبز نزديك شود. چهره شهر اهواز بايد زيباتر از اين باشد تا در شأن مردم آن و كشور ايران باشد.»
رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر اهواز كه كارمند اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و بر علاقه خود به هنر بعنوان انگيزه اش براي حضور در شوراها تأكيد مي كند خاطرنشان مي كند: «عاشق كارم هستم و آنرا كنار نخواهم گذاشت. ترجيح مي دهم از آن در وظيفه اي كه در شورا دارم استفاده كنم و به زيبا شدن شهر عزيزم كمك كنم.»
روزنامه كيهان