گستره عصمت انبیاء از دیدگاه از دیدگاه امامیه
چکیده
این نوشتار با عنوان «گستره عصمت انبیا از دیدگاه امامیه» میباشد. عصمت انبیا از نظر لغوی حفاظت و دفاع از هر گونه گزندی را شامل میگردد و در مباحث کلامی بر حفظ و نگهداری در برابر گناه و اشتباه اطلاق میشود که نتیجه آن ترک گناه و خطاست. یکی از مباحث بحث برانگیز علم کلام عصمت انبیا میباشد که از دیر زمان در بین متکلمان اسلامی موضع بحث و اختلاف است. از این رو هر یک از فرقههای اسلامی در اینباره نظر متفاوت با یکدیگر دارند، هر چند همهی آنها اصل عصمت انبیاء را به طور مطلق پذیرفتهاند. از جمله فرق اسلامی که موضوع عصمت انبیاء را پذیرفته و دیدگاهی متفاوت از دیگر فرق دارد فرقه شیعه امامیه است. تعداد اندکی از طایفه امامیه عصمت از خطا و اشتباه در امور عادی را برای معصوم لازم نمیدانند، و سهو و نسیان را در این امور جایز میدانند. ولی به نظر قاطبهی حکمای امامیه، انبیاء از زمان کودکی حتی قبل از بلوغ از همهی گناهان اعم از صغیره و کبیره مصوناند و از سهو و نسیان در همه ی امور معصوم می باشند. بر این اساس این مقاله با هدف «شناخت و آشنایی با نظر مشهور علمای امامیه» به گستره و قلمرو عصمت انبیاء میپردازد و به برخی شبهات پیرامون این موضوع پاسخ میدهد تا روشن نماید؛ طبق نظر مشهور امامیه که برگرفته از سخن ائمه معصومین میباشد شیعه امامیه عصمت انبیاء را پذیرفته و هیچ گونه نقص و نسیان را در هیچ یک از امور و در هیچ یک از مراحل زندگی این بزرگواران نمی پذیرد.
کلید واژه: گستره، عصمت، انبیا، امامیه، سهو، نسیان.
محققین:نیره رضایی - سیده سعیده آلهاشمی