استاد مطهری در کلام مقام معظم رهبری
بزرگترین هنر شهید مطهری
مقام معظم رهبری ضمن سفارش فراوان به کاوش در شناخت شخصیت شهید مطهری، درباره ی بزرگترین و دشوارترین هنر استاد شهید، فرمودند: «… برخی از خطوط این چهره ی منور، همچون اصلیترین و سازندهترین خطوط برای ترسیم چهرهای که امروز به حق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب میآید، بیش از پیش مورد مداقّه قرار گیرد. یکی از خطوط، نابگرایی در فهم و ارایه ی اسلام است که شاید بتوان آن را بزرگترین و دشوارترین هنر شهید مطهری شمرد».
مطهری؛ شخصیتی استثنایی
مقام معظم رهبری جنبههای استثنایی شخصیت استاد مطهری را چنین بیان میدارند :
«… فهم و شناخت اسلام ناب مستند، هوشمندی و بصیرت وافر در شناسایی جریانهای منحرف و آلوده، شجاعت و بیپروایی در برخورد با جریانها، سه خصوصیتی بودند که به شخصیت چند بُعدی و کم نظیر استاد فرزانه ی شهید ما، جنبهای استثنایی میبخشیدند اما بیشک آن روح لطیف و حساس و آن دل خاشع و با صفا و آن اندیشه ی بزرگ و توانا و آن نستوهی و پیگیری در کار و تلاش علمی و فرهنگی و آن تحصیلات عمیق و علم وافر و آن آگاهی از جریانات سیاسی و اجتماعی و آن هوشمندی در شناخت مصالح اسلام و مسلمین و آن قوت استدلال و چیره دستی در گفتن و نوشتن و آن گسترش ذهن و همه سونگری در مقولات فکری و فلسفی و بالاخره آن اخلاص و عرفان و معنویت، ابعادی هستند که شخصیت بزرگ و کم نظیر او بدون شناخت آنها شناخته نخواهد بود».
شکلگیری شخصیت استاد
یکی از پرسش های اساسی درباره ی شخصیت استاد مطهری این است که چه عواملی در رشد و شکلگیری شخصیت ایشان مؤثر بودهاند. پاسخ این پرسش را در کلام مقام معظم رهبری جستوجو میکنیم. ایشان دراین باره فرمودند:
«اولاً محیط خانوادگی آقای مطهری، یک محیط ممتاز بود. پدر ایشان جزو روحانیونی بود که از جنبه ی معنوی و زهد و تقوا یک فرد ممتاز بود…. مسأله ی بعدی، دوران طلبگی آقای مطهری بود که جزو دورههای بسیار خوب حوزه بود. تازه در قم، آن نشو جدید حوزه شروع شده بود… قم از آن فشار و اختناقی که بر اثر حکومت پهلوی داشت، خارج شده بود… بعد از اینها مسأله ی اساتید ایشان است؛ ایشان درس اخلاق و فلسفه را اول بار از امام آموختند. خوب پیداست که تأثیر استادی مثل امام خمینی رحمهالله بر روی یک شاگردی در آغاز نشو علمی چقدر زیاد است…. از جمله عناصر دیگری که روی شخصیت مرحوم مطهری موثر بود، علامه طباطبایی بود. ایشان بارها از علامه طباطبایی به صورت یک مراد و یک معشوق اسم میبرد… آمدن به تهران و آشنایی با اصحاب فکر و اندیشه … یقیناً اگر آقای مطهری در قم میماندند، ممکن بود یک مرجع تقلید بزرگی بشوند، اما آن بینش وسیع و اطلاعات همه جانبه در تهران… در ارتباط با محیطهای مختلف و شخصیتهای فکری و علمی مختلف دست داد…. اما چیزی که همه این استفادهها را برای آقای مطهری ممکن میکرد، استعداد قوی این مرد بود».
نقش استاد مطهری در انقلاب اسلامی
درباره ی نقش استاد مطهری در انقلاب شکوهمند اسلامی، مقام معظم رهبری فرمودند: «نقش ایشان در اندیشه ی اسلامی، یک نقش بارزی بود؛ یعنی کم نظیر یا بینظیر بود و بهترین کتابها، آن هم در حجم بسیار زیاد در زمینه ی اندیشه ی سالم و استوار اسلامی را مرحوم مطهری فراهم کرده و تهیه کرده و نوشته… این باور اسلامی بود که مردم را این طور میکشاند به صحنه ی مبارزه، این باور راچه کسانی به وجود آورده بودند،… مرحوم مطهری جزو کسانی است که قبل از شروع مبارزات نیز در این میدان نقش مهمی داشته است… نتیجه میگیریم که آقای مطهری در پیروزی این انقلاب، بلکه در به وجود آوردن این انقلاب هم نقش بسیار مؤثر داشتند… ایشان اولین کسی بود که روی خط التقاط حساس شد… .»
مخالفان اندیشه ی مطهری
مقام معظم رهبری در معرفی مخالفان اندیشههای شهید مطهری میفرمایند: «… یک جریان، جریان فکری وابسته به غرب یا شرق است…. یک جریان دیگر هم جریان ضد روحانی است. هر جریانی که در جامعه ما با روحانیون مخالف است، با مطهری خیلی مخالف است؛ زیرا آنها برای مخالفت با روحانیون به ضعفهای روحانیون تکیه میکنند… که مطهری نمونه یک روحانی است که وجودش این تهمتها را به خودی خود برطرف میکند… جریان دیگر جریان ضد جمهوری اسلامی است. این جریان که مخالفت میکند با جمهوری اسلامی، با هر عنصری که در تداوم و استحکام این جمهوری نقش داشته باشد مخالف است. باز هم مطهری جزو کسانی هست که درتداوم و استمرار این جمهوری نقش داشت… بنابراین، مرحوم مطهری از این سه جریان مخالفت و خصومت میدید و هنوز هم با اینکه شهید شده، خصومت میبیند…».
اهمیت آثار شهید مطهری
مقام معظم رهبری، ضمن سفارش فراوان به ضرورت ترغیب مردم، به ویژه جوانان و روشنفکران به روی آوردن به آثار شهید مطهری فرمودند: «موضوع دیگری که بارها گفته شده و شخص امام هم فرمودند، بنده هم… باز تأکید کنم و تکرار کنم، ترغیب و روی آوردن به آثارشهید مطهری است. اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست… مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است ولاغیر. دیگران به مقدمات این انقلاب خیلی کمک کردند، مردم را آگاه و روشن کردند، مردم را به حرکت و اندیشیدن واداشتند، اما آن افکار دیگر ـ غیر از افکارآقای مطهری ـ در ساخت این نظام کنونی ما تأثیری نداشت. این ساخت غیر از آنهاست… اگر ما بخواهیم که این نظام در ذهن مردم تعمیق بشود و حرکت انقلابی این مردم همچنان ادامه پیدا بکند باید افکار آقای مطهری در بین مردم رواج پیدا کند».
ویژگی عرفانی و اخلاقی مطهری
یکی از ویژگیهای برجسته شخصیت آیتاللّه مطهری، بعد عرفانی و معنوی ایشان است که به تعبیر مقام معظم رهبری، واقعاً یکی از فصول بسیار شورانگیز در زندگی این شهید عزیز است. رهبر معظم انقلاب در اینباره فرمودند: «.. ایشان… مرد بسیار دقیق و ظریفی بود و به شدت تحت تأثیر هیجانات عرفانی و معنوی قرار داشت. بادیوان حافظ و اشعار عرفانی مأنوس بود. با قران زیاد مأنوس بود… اهل تهجد بودند و نماز شب باحالی میخواندند… من به حال آقای مطهری غبطه میخورم؛ زیرا واقعاً لطفی که خداوند در حق ایشان کرده یک چیز عجیبی است. مثلاً زمانی که ایشان به قم میآید، در اوایل کار، استادی مثل امام خمینی را پیدا میکند… بعد درس مرحوم علامه طباطبایی و انس طولانی با ایشانو… یعنی خدای متعال به ایشان لطف کرده و آن طور اساتید، شخصیتها و بزرگانی را که انسان خیلی کم اتفاق میافتد که مثلاً در مدت عمرش یکی دو تا از اینها را ببیند ایشان همه اینها را دیده بود…».
مطهری و وحدت روحانی و دانشجو
نقش استاد شهید مطهری، در خنثی سازی توطئه ی جدایی دانشگاه و حوزه بسیارچشمگیر و انکارناپذیر است. مقام معظم رهبری در اینباره فرمودند: «… مرحوم مطهری با دو ابزار و با دو وسیله میتوانست تفاهم و نزدیکی بین دو قشر روحانیون و تحصیل کردههای جدید را به وجود بیاورد؛ یکی تلاش عملی و دیگری غنای شخصیت خود ایشان. از لحاظ تلاش عملی خوب ایشان در دانشگاه، درس گرفتند، با دانشجوها انس پیدا کردند… قطب و ملجأ برای تحصیل کردههای جدید شدند… دومین وسیله غنای شخصیت خود ایشان بود… وقتی تحصیل کردههای جدید نگاه میکردند، میدیدند که یک روحانی عالم متفکر فاضلی مثل آقای مطهری در مقابل خودشان دارند، از طرفی در حوزه علمیه هم میدیدند ایشان دل به قشر تحصیل کرده جدید بسته با آنها سر و کار دارد، آنها هم حالت تقارب و تفاهمی برایشان به وجود میآمد… ».