حورالعین و بهشت برزخی
با توجه به اطلاق آیه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ»؛[1] میتوان چنین برداشت نمود که هر نوع نعمتی از جمله حوریان در حیات برزخی وجود دارند.
این معنا البته از برخی روایات نیز برداشت میشود:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلشَّهِیدِ سَبْعُ خِصَالٍ مِنَ اللَّهِ أَوَّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ مَغْفُورٌ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ الثَّانِیَةُ رَفَعَ رَأْسَهُ فِی حَجْرِ زَوْجَتَیْهِ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ وَ تَمْسَحَانِ الْغُبَارَ عَنْ وَجْهِهِ یَقُولَانِ مَرْحَباً بِکَ وَ یَقُولُ هُوَ مِثْلَ ذَلِکَ لَهُمَا …»؛[2]
پیامبر اسلام(ص) فرمود: خدای متعال شهیدان را به هفت ویژگی ممتاز نموده است: نخست اینکه با ریخته شدن نخستین قطره خونش، همه گناهانش آمرزیده میشود. دوم هنگامی که سر بلند کند، از دامن دو همسر خود از حوریان بهشت سر بر میدارد، و آن دو از چهرهاش غبار میزدایند و میگویند خوش آمدى، آفرین بر تو، او هم به آن دو، همانگونه میگوید.
[1]. آل عمران، 169.
[2]. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، محقق، مصحح، خرسان، حسن الموسوى، ج 6، ص 121- 122، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست