حیات دینی در عصر امام زمان (ع)
1-احیا دوباره اسلام و جهان شمولی آن
بی شک نهایتا پرچم پرافتخار توحید بر سر جوامع انسانی با دستان مبارک منادی یگانه پرستی و احیا کننده عدالت؛ با در هم کوبیدن بساط ظلم و خودکامگی؛ به اهتزاز در خواهد آمد. دینی که پسند خدا باشد جز اسلام نیست طبق آیه (وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسلام دینا) و این وعده ای است حتمی و قطعی. در واقع عصر ظهور شروع حیات معنوی زمین از عدل و داد پس از مرگ وی بر اثر ظلم و ستم می باشد. چنان که طبق آیه (اعملوا ان الله یحیی الارض بعد موتها…) که از زنده کردن زمین بعد از مرگش سخن می راند، یکی از مراتب مرگ معنوی را می توان دوران ستم و جهل دانست. در تفسیر آیه(…لیظهره علی الدین کلّه…)؛ تا او را بر همه [مجموعه های] دین پیروز گرداند، آمده است با ظهور حضرت قائم این کار انجام خواهد شد. و نیز امیر المومنین در تفسیر ایه شریفه “هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون فرموده: آیا خداوند مصداق این آیه را آشکار ساخته است؟ هرگز، سوگند به کسی که جانم به دست اوست، هیچ آبادی نمی ماند، مگر اینکه هر صبح و شامی در آن شهادت به وحدانیت خدا و رسالت محمد بدهند".
در دعای ندبه می خوانیم: “این محیی معالم الدین و اهله ” کجاست آن که نشانه ها و آثار دین و اهل دین را زنده کند؟همچنین در جای دیگر از دعای ندبه آمده است: “این جامع الکلمه علی التقوی"، کجاست آن که سخنان را به تقوا جمع می نماید". و نیز در دعای دیگری که از حضرت ابوالحسن الرضا روایت شده، چنین می خوانیم: و آنچه از کاخ دین تو ویران گشته و یا ازاحکام شرع تغییر و تبدیل یافته، به وسیله او تجدید فرمای و از نو بنیاد کن تا این که به دست او شرع تازه و آئین جدید و شادابی را به سوی مردم بازگردانی.
رسول اکرم می فرماید: “بر امت من زمانی پیش می آید که از اسلام جز اسم آن، و از قران جز نقش آن باقی نمی ماند، در آن زمان خداوند اجازه خروج می دهد، پس اسلام را به وسیله او ( حضرت مهدی) آشکارو تجدید می کند، خوشا به حال کسی که او را دوست بدارد و از او پیروی کند، وای به حال کسیکه او را دشمن بدارد و با او سر مخالفت داشته باشد” در بحار در حدیث مفصلی از ابوجعفر باقر (ع) آمده: سپس به کوفه باز خواهد گشت…. و هیچ سرزمینی نمی ماند مگر اینکه در آن بانگ شهادت به لاالااله الله وحده لا شریک له و ان محمد رسول الله بلند شود. همچنین از امام باقر(ع) نقل شده است که فرمود: “گویا مشاهده می کنم دین شما را هم چون پرنده ای که می گریزد و در خون خود می تپد کسی آن را به شما باز نمی گرداند مگر مردی از خاندان ما اهل بیت…"این که امام می فرماید: “همچون پرنده ای که در خون خودش می تپد “تشبیه دقیقی از وضع اسلام است که از ضربه های ظالمان مانند پرنده مجروحی که در خون خود تپیده، دچار تحریف شده تا آنکه حضرت مهدی آن را نجات داده، زنده سازد و به مسلمانان باز گرداند".
2-تکمیل عقول:
روشن نگاه داشتن چراغ وحی و شکوفایی و محافظت از دیده ی عقل، عناصر عمده ی رسالت آن حضرت اند. بر همین اساس، امام صادق(ع) رسالت امام عصر (ع) را همسان با رسالت پیامبر اسلام و سایر انبیا، احیا و نوسازی اسلام دانستند، تا انسان زیر سایه ی عقل خود و در پرتو وحی سعادت خویش را باز شناسد و در طریق مستقیم قدم گذارد. چنانکه در خرایج راوندی و کمال الدین صدوق مروی است از جانب امام باقر (ع) که فرمود: “هرگاه خروج کرد قائم ما می گذارد دست خود را بر سرهای بندگان پس جمع می نماید به سبب آن عقل هایشان را و کامل می گرداند به آن، خردهای ایشان را”
۳-برداشته شدن تقیه و خوف
در عصر حضرت مهدی ع بندگی خدای متعال بدون دست برداشتن از پاره ای از آنها از بیم مخالفین و کفار میسر می شود. بدیهی است که چنین تمکنی از مذهب و ملت تا کنون واقع نشده، جز عهدی که نبی اکرم وعده داده که روز ظهور حضرت مهدی(ع) روز عزت و عبادت و بندگی مومنین می باشد که از عهده ی تمام مراتب دین بر می آیند. امیر المومنین در تفسیر آیه شریفه ای که می فرماید: “خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده، عمل شایسته انجام دهد وعده فرموده که آنها را در روی زمین جانشین سازد، چنانکه پیشینیان را جانشان ساخت، و آنها را ازدینی که برای آنها پسندیده، متمکن سازد، و بعد از ترس آنها را از نعمت امنیت برخوردار نماید، تا مرا بپرستند…” فرمود: در امن و امان مرا بپرستید، در پرستش من از کسی ترس و واهمه نداشته باشید، و نیازی به تقیه احساس نکنید. این آیه در حق قائم نازل شده است و منظور از [کسانیکه ایمان آورده اند] در این آیه پیشوایان معصوم می باشند. از ابن عباس نیز در همین رابطه نقل شده است که گفت: “هیچ یهودی، نصرانی و یا پیرو دینی نماند مگر آنکه به اسلام گرود. تا آنکه جزیه گرفتن (مالیلات سرانه ای که از پیروان سایر ادیان آسمانی گرفته می شود) برداشته و صلیب شکسته و خوک کشته شود، و آن مصداق فرموده ی خداوند است که «اسلام را بر تمام ادیان جهان پیروز گرداند، هر چند مشرکان را ناخوش آید» و این امر در زمان قیام قائم پدیدار گردد".