ابعاد امنیت در کلام امام علی (علیه السلام)
امنیت مرزی
امنیت مرزی به اینمعنا که مرزهای جغرافیایی کشور از تعرض دشمن مصون باشد تا بیگانگان نتوانند به جان و مال و حیثیت مسلمانان تعرض نمایند. مسئولیت اصلی این نوع امنیت بر عهدهی نیروهای نظامی است. امام علی (علیه السلام) در عهدنامهی مالک اشتر در بارهی نقش نظامی در استقرار امنیت فرمود: «اما سپاهیان و نیروهای مسلح با اذن پروردگار حافظان و پناهگاه رعیت، زینت زمامداران، عزت و شوکت دین و راههای امنیت میباشند. قوام رعیت جز توسط این گروه ممکن نیست».
امنیت قضایی
امنیت قضایی به این معناست که قاضی در دستگاه قوهی قضائیه برای برقراری حق، با شرایط و امکانات لازم و شایسته، به حل و فصل امور مردم بپردازد.
در این باره امام علی (علیه¬السلام) به مالک اشتر سفارش میکند و یک سری از امور در بارهی قاضی و قضاوت را بدین شرح متذکر میشود:
«سپس از ميان مردم، برترين فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب كن، كسانى كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نياورد، و برخورد مخالفان با يكديگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نكند، و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ريشه كن كند، و در شناخت مطالب با تحقيقى اندك رضايت ندهد، و در شبهات از همه بااحتياط تر عمل كند، و در يافتن دليل اصرار او از همه بيشتر باشد، و در مراجعه پياپى شاكيان خسته نشود، در كشف امور از همه شكيباتر، و پس از آشكار شدن حقيقت در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، كسى كه ستايش فراوان او را فريب ندهد، و چربزبانى او را منحرف نسازد و چنين كسانى بسيار اندكند!! پس از انتخاب قاضى، هر چه بيشتر در قضاوتهاى او بينديش، و آنقدر به او ببخش كه نيازهاى او برطرف گردد، و به مردم نيازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار كه نزديكان تو به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو درامان باشد.»
امنیت اقتصادی
امنیت اقتصادی به این معناست که مردم در اموال شان امنیت داشته باشند و دولت با مدارا و رعایت عدل و انصاف و با توجه به دیگر اخلاق پسندیدهی اسلامی از آنان مالیات و زکات اخذ نماید.
درباره امنیت اقتصادی، امیرمؤمنان به یکی از مأموران جمع آوری زکات و مالیات این فرمان را صادر نمود:
«با تقوا و با احساس مسئولیت در برابر خداوند یکتا حرکت کن و در این راه هیچ مسلمانی را مترسان و بر زمین او ناخشنود مگذر پس از آنچه از حق خداوند در اموالش هست از او مگیر
پس هرگاه به آبادى رسيدى، در كنار آب فرود آى، و وارد خانه كسى مشو، سپس با آرامش و وقار به سوى آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيرى، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهربانى كوتاهى نكن. سپس مى¬گويى: (اى بندگان خدا، مرا ولى خدا و جانشين او به سوى شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقى است كه به نماينده او بپردازيد؟) اگر كسى گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسى پاسخ داد: آرى، همراهش برو، بدون آن¬كه او را بترسانى، يا تهديد كنى، يا به كار مشكلى وادار سازى، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر داراى گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه¬اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آن¬گاه كه داخل شدى مانند اشخاص سلطه¬گر، و سختگير رفتار نكن».
امنیت فرهنگی
هرگاه عدهای از دشمنان داخلی و یا خارجی بکوشند تا فضای آرام جامعه را ناآرام نمایند، اعتقادات مردم را متزلزل کنند، اذهان مردم را آشفته نمایند و در پی استحاله فرهنگی، وارونه کردن ارزشها و فسخ فرهنگی برآیند، در اینصورت، زمامدار و کارگزاران نظام وظیفه دارند که در برابر این تهدید و ناامنی فرهنگی ایستادگی کنند تا امنیت فرهنگی برقرار گردد.
امام علی (علیه¬السلام) آنگاه که با خبر شده بود که معاویه گروهی را به مکه گسیل داشته تا در موسم حج اذهان مردم را متشتت کنند و امنیت فرهنگی مردم را سلب نمایند، نامهای به فرماندارش در مکه «قثم بن عباس» نوشت تا این حرکت معاویه را خنثی نماید.
حضرت در این نامه چنین نوشت:
«پس از ياد خدا و درود، همانا مامور اطلاعاتى من در شام به من اطلاع داده كه گروهى از مردم شام براى مراسم حج به مكه مىآيند، مردمى كوردل، گوشهايشان در شنيدن حق ناشنوا، و ديدههايشان نابينا، كه حق را از راه باطل مىجويند، و بنده را در نافرمانى از خدا، فرمان مىبرند، دين خود را به دنيا مىفروشند، و دنيا را به بهاى سراى جاودانه نيكان و پرهيزكاران مىخرند، در حالى كه در نيكىها، انجام دهنده آن پاداش گيرد، و در بديها جز بدكار كيفر نشود. پس در اداره امور خود هشيارانه و سرسختانه استوار باش، نصيحت دهنده اى عاقل، پيرو حكومت، و فرمانبردار امام خود باش».
امنیت اجتماعی
مراد از امنیت اجتماعی آن است که جامعهی بشری با توجه به قوانین، نظم و حکومتی که دارد، مردم در بعد زیست جمعی امنیت و آسایش داشته باشند. مردم وآحاد اجتماع که اعضای پیکرهی جامعهی بشری هستند از این عضویت خرسند و راضی باشند.
علت اینکه مردم به مدنیت پناه میآورند این است که در پناه اجتماع یک سری از نیازهای اساسی آنان برآورده شود. و این با وجود تهدید و دلهرهی همگانی و فراگیر ممکن نیست. بنابراین اولین شرط تحقق رضایتمندی آحاد جامعه، استقرار امنیت است.
امینت اجتماعی در رسیدن به هدف مدنیت زیستی، اولین نقش را ایفا میکند.
امام علی (علیه¬السلام) میگویند: یکی از ضرورتهای تشکیل حکومت، برقراری امنیت اجتماعی است. آن حضرت در پاسخ به شعار نابخردانه خوارج که میگفتند «لاحکم إلا لله» فرمانی جز فرمان خدا نیست فرمودند:
«سخن حقی است که از آن ارادهی باطل شدهاست».
آری درست است؛ فرمانی جز فرمان خدا نیست، ولی این افراد میگویند: زمامداری جز برای خدا نیست در حالیکه مردم به زمامداری نیازمندند، خواه نیکوکار باشد خواه بدکار، تا مؤمنان در سایهی زمامداریش به کار خویش مشغول و کافران هم بهرهمند شوند، و مردم در دوران حکومت او به زندگی بپردازند و به وسیله او اموال بیتالمال جمعآوری شود، و به کمک او با دشمنان مبارزه شود. جادهها امن و امان گردد، حق ضعیفان از نیرومندان گرفته شود، نیکوکاران در رفاه و از دست بدکاران، مردم در امان باشند.
بنابراین باید حکومتی باشد تا امور جمعی مردم را سامان دهد و از جمله برای آنان امنیت برقرار نماید. این امنیت باید شامل و فراگیر باشد. همهی افراد اجتماع را در برگیرد؛ حتی شامل اقلیتهای مذهبی نیز از تعرض مصون نماندند؛ خلخال را از پای زن ذمی ربودند، حضرت برآشفت و خطبهای خواند و مردم را برای برقرای امنیت اجتماعی به یاری طلبید.
«اکنون بشنوید (یکی از فرماندهان لشکر غارتگر معاویه) از «بنی غامر» به شهر «انبار» حمله کردهاست و نماینده و فرماندار من «حسان بن حسان بکری» را کشته و سربازان و مرزبانان شما را از آن سرزمین بیرون رانده است. به من خبر رسیده که یکی از آنان به خانهی زن مسلمان و زن غیر مسلمانی که در پناه اسلام جان و مالش محفوظ است، وارد شده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارههای آنان را ازتنشان بیرون آورده و ربوده است. و آنان با غنیمت فراوان برگشتند بدون اینکه حتی یک تن از آنان زخمی گردد و یا قطرهای خون آنان ریخته شود. اگر به خاطر این حادثه، مسلمانی از روی تأسف و غصه بمیرد، ملامت نخواهدشد و از نظر من سزاوار و بجاست»
امام علی (علیه السلام) در مسیر برقراری این امنیت، به کارگزارانش فرمان صادر کرد که اگر سلاح و ابزار آلات جنگی در دست اقلیتهای مذهبی (و در دست آنانی که بیم حمله به مسلمانان میرود) وجود داشته باشد و در نتیجه امنیت اجتماعی متزلزل شود، آنها را مصادره کنند تا خطر تجاوز از سوی اقلیتهای داخلی زدوده شود.
برگرفته از تحقیق پایانی سطح 2،نقش حکومت در تامین امنیت قضایی و اقتصادی در جامعه از دیدگاه نهج البلاغه،سیده اعظم شاهچراغی