معرفي كتاب
جامعه انساني از ديدگاه قرآن كريم
نويسنده: محمدباقر حكيم، ۱۹۳۹ - ۲۰۰۳م.
ترجمه موسي دانش.
مشخصات نشر : مشهد: بنياد پژوهشهاي اسلامي، ۱۳۸۷.
عناوين اصلي كتاب شامل:
اشاره؛ فهرست مندرجات؛ پيشگفتار مترجم؛ مقدمه ناشر (متن عربي)؛ پيش درآمد؛ باب اوّل: جانشيني انسان؛ باب دوم: جامعه انساني و پيدايش آن؛ باب سوم: اثر گذاري هوس و دين بر جامعه؛ باب چهارم: نظريه قرآن درباره حركت تاريخ؛ باب پنجم: دين و روابط اجتماعي؛ باب ششم: وحدت نهايي ديني؛ فهرست منابع
برپايي نمايشگاه آثار آيت الله مصباح يزدي
معاون پژوهش حوزه علميه فاطميه(س) دامغان خبر داد:
به مناسبت درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیه الله محمدتقی مصباح یزدی، نمايشگاه كتابي در تاريخ 13/10/99 از مجموعه آثار ايشان در محل حوزه علميه فاطميه(س) دامغان برپاشد.
معرفي كتاب روش تحقيق
کتاب «ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روش شناسی کیفی» نوشته احمد محمدپور توسط انتشارات لوگوس منتشر شد.کتاب پرفروش و ارزشمند «ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روش شناسی کیفی» نوشته احمد محمدپور اخیراً با ویرایشی جدید به علاقمندان روششناسی و به خصوص روششناسی کیفی عرضه گردید.
احمد محمدپور، نویسنده سه گانه روششناسی، «ضد روش،» «فراروش،» و «روش در روش»، در این کتاب سه هدف عمده را دنبال میکند: یک، روش شناسی کیفی را در مضمون تاریخ تکامل فلسفی و پارادایمی روش در علوم اجتماعی قرار میدهد و به این ترتیب امتداد تاریخی و نظری این جریان روش شناختی را روشن تر میسازد. دو، با اتخاذ موضعی رابطهگرا، بر گسست ناپذیری نسبت بین روش و فلسفه در فرآیند تحقیق کیفی تأکید کرده، اهمیت و حساسیت چنین نگاهی را به محققان یادآور میشود. سه، با رد تلقی تقلیلگرایانه و نگاه ساده انگارانه به روش کیفی، تنوع و چندگانگی انواع و ابعاد این شیوه پژوهشی را، اعم از طرحهای پژوهش، رویه های گردآوری و تحلیل داده ها، شیوه های های نمونه گیری و راهبردهای اعتبارسنجی، به تصویر می کشد.
سیمای کلی دوران ظهور ،منطقه ظهور
بريده اي از كتاب پيشگويي ها و آخر الزمان
⏳غربیان مسیحی به طور ناگهانی مواجه با شكست یهودیان و نیروهای پشتیبان آنها از حضرت مهدی(ع) میشوند؛ از این روآتش خشمشان برافروخته شده و علیه امام(ع) اعلام #جنگ میكنند.
⏳ولی ناگاه حضرت #مسیح(ع) از آسمان به #قدس فرود آمده و با سخنان خویش جهانیان و به ویژه مسیحیان را مورد خطاب قرار میدهد. به نظر میرسد كه حضرت مسیح(ع) میان #حضرت_مهدی(ع) و غربیها وساطت نموده، قرارداد صلحی به مدت هفت سال بین دو طرف بسته میشود:
«بین شما و رومیان چهار #پیمان_صلح برقرار میشود كه چهارمین آنها به دست مردی از (خاندان) #هرقل، انجام میپذیرد و هفت سال به طول میانجامد. مردی از عبدالقیس به نام «مستوربن غیلان» پرسید: ای پیامبر خدا پیشوای مردم در آن روز چه كسی خواهد بود؟ فرمود: مهدی از فرزندانم، كه مردی چهل ساله به نظر میرسد، چهرهاش چون ستاره تابان میدرخشد، بر گونه راست او خالی وجود دارد و در حالی كه دو قبای قطوانی به تن دارد، همچون مردان #بنی_اسرائیل جلوه میكند، وی گنجینههای زمین را استخراج نموده و شهری شركآلود را آزاد میسازد.»
⏳آنگونه كه در بعضی روایات آمده غربیها پس از دو سال پیمان #صلح را میشكنند. شاید انگیزه این پیمانشكنی، ترس و وحشتی است كه حضرت مسیح(ع) در اثر ایجاد موج همبستگی مردم در بین ملتّهای آنان به وجود میآورد. بسیاری از غربیها به آیین #اسلام گرویده و حضرت مهدی(ع) را مورد حمایت و تأیید خویش قرار میدهند.
⏳لذا رومیان در یك هجوم ناگهانی با نزدیك به یك میلیون سرباز به سرزمین #شام و #فلسطین یورش میآورند: آنگاه با شما پیمانشكنی نموده و با ارتشی متشكل از هشتاد لشكر و هر لشكر دوازده هزار سرباز به سوی شما گسیل میشوند.
و نیروهای اسلام رویاروی آنان قرار گرفته و حضرت مسیح موضع خود را هماهنگ با حضرت مهدی(ع) اعلام داشته و پشت سر وی در #قدس #نماز میگزارد.
نبرد با رومیان (غربیها) در همان محورهای نبرد آزادی قدس، از #عكا تا #انطاكیه، و از #دمشق تا قدس و #مرج_دابق روی خواهد داد كه شكستی سخت متوجه رومیان و پیروزی بزرگ و آشكاری نصیب مسلمانان میگردد.
?ادامه دارد…
#مهدی_کورانی
?#پیشگوییها_و_آخرالزمان
معرفي كتاب
كتاب باور من ،آشتي انسان با خدا نوشته آقاي مهدی خدامیان آرانیاست كه توسط انتشارات بهار دلها در سال 96 به چاپ رسيده است.اين كتاب با بياني زيبا با مخاطب رودر رو سخن مي گويد .در این کتاب تلاش شده تا از «مناجات شعبانیّه» بهره زیادی برده شود.
معرفي كتاب
در اين كتاب درباره مفهوم وحدت ،گستره وحدت،همگرايي در ميان پيروان اديان آسماني و همگرايي در جهان اسلام سخن به ميان آمده است.اين كتاب نوشه آقاي رضا وطن دوست است كه انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی آن را به چاپ نرسانده .
اکنون که دشمنان برای سرنگونی اسلام و سرکوبی مسلمانان تمام توان خویش را به کار گرفته اند و با زور، تهدید و به کار بستن انواع نقشه ها در پی صد پاره نمودن جامعۀ اسلامی هستند، بایسته است مسلمانان با تمام گرایشها و سلیقه ها به خود آیند و پیشینۀ عزتمند خویش را به یاد آورند و عوامل فاصله گرفتن از آن را مورد مطالعه قرار دهند و با عبرت گیری از آن، سلیقه های فردی و برتربینیهای مذهبی و قومی خویش را کنار نهند و از واگرایی و چنددستگی دست بردارند و به عزت اسلامی خود که یادآور خاطرات شیرین خندق، خیبر، فتح اندلس و قسطنطنیه است، بازگردند و با وحدت و همگرایی که برخاسته از اندیشۀ اسلام است، برای تحقق آرمانهای جهانی اسلام بکوشند.
قرآن و تربیت اجتماعی کودک
امروز کتابی در حوزه تربیت اخلاقی رو معرفی می کنیم این کتاب با عنوان «قرآن و تربيت اجتماعي كودك» تالیف خانم مهدیه رضایی است که به سفارش مركز پژوهشي قرآن كريم المهدي تدوین شده و توسط انتشارات پژوهش های تفسیر و علوم قرآنی در سال 93 به چاپ رسیده .
مهم ترین عناوین این کتاب عبارتند از:
اشاره؛ فهرست مطالب؛ مقدمه؛ درآمد؛ فصل اول: كليات (مباحث نظري)؛ فصل دوم: مراحل تربيت اجتماعي؛ فصل سوم: عوامل تربيت اجتماعي كودك؛ فصل چهارم: موانع تربيت اجتماعي كودك؛ فصل پنجم: روش هاي كاربردي تربيت اجتماعي كودك؛ ضمايم؛ فهرست منابع
اخلاق حرفه ای خبر در اسلام
معرفی کتاب
اخلاق حرفه ای خبر در اسلام
کتاب اخلاق حرفه ای خبر در اسلام نوشته فرشته عظیمی پور دانش آموخته حوزه فاطمیه دامغان با راهنمایی خانم حمیده مخلصی منتشر شد.
این کتاب در 73 صفحه و توسط انتشارات سبز رایان گستر در اسفند 97 روانه بازار کتاب شد.
معانی قدر
برای «قدر» معانی چندی ذکر شده است که میتواند وجه تسمیه شب قدر باشد که از میان این معانی، معنی اول از همه مناسبتر و معروفتر است:
۱- قدر به معنای اندازه و مقدار است. همانطور که در قرآن کریم آمده است: «قد جعل الله لکل شیء قدرا؛ [1] خداوند برای هر چیزی اندازهای تعیین کرده است.»
آنچه از روایات و آیات برمی آید این است که شب قدر را از اینرو قدر نامند که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعیین میشود. همچنین خداوند میفرماید: «انا انزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین فیها یفرق کل امر حکیم؛ [2] ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم. ما همواره انذار کننده بودیم. در آن شب که هر امری بر اساس حکمت خداوندی تدبیر، تعیین و جدا میگردد.»
مطابق این معنا شب قدر مختص به یک شب در یک سال مشخص نیست، بلکه در هر سال شب قدری وجود دارد.
۲- شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت؛ در قرآن کریم قدر به معنی منزلت و بزرگی خدا است.
«ما قدروا الله حق قدره؛ [3] آنان عظمت خدا را نشناختند.»
۳- قدر به معنای تنگی نیز آمده است؛ «ومن قدر علیه رزقه فلینفق مما آتاه الله؛ [4] و آنها که تنگدستند، از آنچه که خدا به آنها داده انفاق نمایند.»
۴- قدر به معنی با ارزش و پرقیمت؛ کسی که این شب را احیاء بدارد، صاحب قدر و مقام و منزلت میشود. شبی است که قرآن با تمام قدر و منزلتش بر رسول والامقام به وسیله فرشته صاحب قدر نازل گردید. شبی است که مقدر شده قرآن در آن نازل گردد. [5] [6]
1.طلاق/سوره۶۵، آیه۳.
2. دخان/سوره۴۴، آیه۳ و ۴.
3. حج/سوره۲۲، آیه۷۴.
4. طلاق/سوره۶۵، آیه۸.
5.طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، ج۲۰، ص۵۶۱.
6.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۷، ص۱۸۷.
معرفی کتاب«یادتان به خیر، خانه های اجدادی! بررسی ضرورت و فرهنگ آپارتمان نشینی»
کتاب«یادتان به خیر، خانه های اجدادی! بررسی ضرورت و فرهنگ آپارتمان نشینی» نوشته محسن عباسی ولدی توسط انتشارات آیین فطرت به چاپ رسیده است.
در بخش اول این کتاب با موضوع «معماری و زندگی»، در سه فصل، تبعات زندگی آپارتمانی بررسی شده است.
با مطالعه بخش اول برای مخاطب این سوال ایجاد می شود؛ که آیا میشود با آپارتمان نشینی مقابله کرد؟
بخش دوم کتاب به پرسش های شما پاسخ می دهد.
بخش سوم این کتاب، به فرهنگ آپارتمان نشینی اختصاص یافته است.
فصل اول از این بخش، درباره حقوق همسایگان سخن گفته و در فصل دوم هم راه کارهایی برای کم کردن از آسیب های زندگی آپارتمانی آمده است.
در باره کتاب کمال الدین و تمام النعمة چه می دانید؟
«کمال الدین و تمام النعمة»، معروف به اکمال الدین صدوق، تالیف شیخ صدوق رحمةاللهعلیه، به زبان عربی و در موضوع غیبت و ظهور امام زمان (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) است. [۱]
مقدمه
مقدمه کتاب که بیش از یک پنجم کتاب را در بردارد، از چارچوب بحث روایی خارج و به شکل بحث کلامی درآمده است.
مؤلف در مقدمه به انگیزۀ نگارش کتاب و به دنبال آن، اهمیت و جایگاه خلافت در نظام آفرینش میپردازد. وی در پی این مطالب به لزوم ایمان به حضرت مهدی (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف)- پرداخته، ضرورت شناخت آن حضرت را مطرح میکند. و به سبب اهمیت غیبت حضرت مهدی (علیه السلام)، سخن خود را بر اثبات و حکمت آن متمرکز مینماید و در ابتدا یادآور میشود که غیبت حجتهای الهی از عصر وفات آدم علیهالسّلام تا زمان حضرت قائم (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) است و حکمت غیبت آن امام همان حکمت غیبت پیامبران سابق است و قرآن کریم و روایات بر این مطلب دلالت دارد.
نگارنده پس از بیان دلایل قرآنی و روایی و کلامی خود بر مشابهت پیامبران و امامان علیهمالسّلام به یکی از مهمترین انحرافات مهدویت می- پردازد و اشتباه در تطبیق غیبت حجت الهی در امت اسلام بر غیر حضرت مهدی (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) را به بحث می- گذارد. ابتدا از کیسانیه آغاز میکند که بر سایر گروهها تقدم زمانی دارد.
سپس ناووسیه و واقفیه را مطرح کرده، با نقل روایات و گزارشهای تاریخی ادعاهای آنها را باطل میکند و یگانه غیبت وعده داده شده در روایات پیامبر و امامان معصوم علیهمالسّلام را بر غیبت امام زمان (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) تطبیق میکند. سرانجام مقدمۀ کتاب با پاسخگویی به برخی اعتراضات پایان پذیرفته اصل کتاب شروع میشود.
بابهای کتاب
اما مطالب اصلی کتاب در یک نگاه کلی در بابهایی با عناوین ذیل بیان شده است: نخست در هشت باب، از اول تا باب هشتم، دربارۀ سابقۀ غیبت پیامبران و حجتهای الهی پیشین روایاتی نقل کرده است.
پس از آن در ۱۲ باب، از باب نهم تا بیستم، به شباهت وضعیت شیعیان منتظر در دوران غیبت امام مهدی (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) با داستان منتظران بعثت پیامبر (صلیاللهعلیهوالهوسلم) پیش از تولد و بعثت آن حضرت پرداخته است. آن گاه در ۲۰ باب، از باب بیست و یکم تا باب چهلم، مسائل مربوط به امامت حضرت مهدی (عجّلاللهتعالیفرجهالشریف) مانند لزوم وجود امام و حجت الهی در همۀ زمانها، تصریح خدا، پیامبر، و امامان معصوم (علیهمالسّلام) بر امامت و غیبت امام دوازدهم، منکران آخرین امام و این که امامت در یک زمان، در دو برادر جمع نمیشود، را آورده است.
سپس مسائل مربوط به ولادت حضرت مهدی (علیهالسّلام) مانند سرگذشت مادر آن حضرت، ولادت آن حضرت و دیدارکنندگان با آن حضرت را در سه باب چهل و یکم تا چهل و سوم، علت غیبت را در باب چهل و چهارم، توقیعات حضرت مهدی (علیهالسّلام) باب چهل و پنجم، درازعمری و درازعمران نه باب (از باب چهل و ششم، تا باب پنجاه و چهارم)، ثواب انتظار فرج، باب پنجاه و پنجم، نهی از نام بردن مهدی (علیه السلام)، باب پنجاه و ششم، نشانه-های ظهور مهدی (علیه السلام)، باب پنجاه و هفتم، متفرقات، باب پنجاه و هشتم، مطالب کتاب را سامان داده است.
این کتاب بارها چاپ شده و نیز به دست افراد مختلفی به فارسی برگردان شده است. طبق بررسیهای انجام شده، نزدیک ۳۷۰ روایت مربوط به حضرت مهدی (علیهالسّلام) و موضوعات مرتبط با ایشان است و بقیۀ روایات در موضوعات دیگر البته در ارتباط با مهدویت است.
ویژگی کتاب
اهمیت ویژه این کتاب، در نقل اقوال عالم بزرگ شیعی دوره غیبت صغری؛ یعنی ابو جعفر، محمد بن عبد الرحمن بن قبه رازی (متوفای قبل از ۳۱۹ ق) است. [2] دانستههای ما درباره این عالم شیعی، محدود به نکاتی است که ابن ندیم و نجاشی آوردهاند و دیگر عالمان رجالی، نکته چندانی به نکات ایشان نیفزودهاند. به گفته نجاشی، ابن قبه، نخست از معتزلیان بوده و سپس به تشیع گرویده است.
از دیگر ویژگیهای این کتاب، نقل برخی از توقیعات صادر شده از ناحیه مقدسه است. شیخ صدوق برخی از مطالب این بخش را از متون کهنتر و گاه به نحو شفاهی از برخی مرتبطان با نواب اربعه نقل کرده است.
پی نوشت:
1.شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق/مصحح:غفاری، علی اکبر،اسلامیه، تهران، ۱۳۹۵ ق، چاپ دوم، ص۱۹
2.شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق/مصحح:غفاری، علی اکبر،اسلامیه، تهران، ۱۳۹۵ ق، چاپ دوم، ص۵۱ و ۹۴
معرفی پایگاه ویکی فقه
کتابخانه مدرسه فقاهت با هدف دسترسی آسان دینپژوهان به منابع مورد نیاز و همچنین مستند سازی مفاهیم دینی در فضای اینترنتی طراحی شده است.
معرفی اجمالی کتابخانه
تصویر تمام متن بیش از ۵۲۹۸عنوان کتاب در ۹۹۳۰ جلد؛ در کتابخانه «مدرسه فقاهت» به منظور دسترسی به کتابهای فقهی اصولی، حدیثی، تفسیری و … طراحی شده است.
این کتابخانه بیش از نه هزار جلد کتاب را به صورت رایگان در اختیار محققین قرار داده و به طور مستمر موجودی خود را افزایش میدهد.
سیاست و ضوابط
تلاش ویکیفقه بر مقابله آراء فقهی و اصولی فقهای بزرگوار استوار است. یکی از سیاستهای اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاستهاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزههای علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام میشود.
معرفي كتاب
کتاب اخلاق همسایه داری و آپارتمان نشینی
نویسنده : محمدجواد فلاح
تهیه کننده مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
مشخصات نشر: قم: دفترعقل، 1388
متأسفانه در دنیای ماشینی امروز، روابط عاطفی و انسانی مردم با یکدیگر چنان به ضعف و خاموشی گراییده است که همسایگان نزدیک نیز کوچک ترین خبری از حال همدیگر ندارند و حتی گاهی پس از چندین سال سکونت در یک محل، هنوز از نام هم بی خبرند. این در حالی است که خداوند در قرآن مجید، همه انسان ها را به احسان همسایگان سفارش می کند و می فرماید: «وَ بِالْوالِدَینِ إحساناً… الْجارِ ذی الْقُربی وَالْجارِ الجُنُبِ؛ و به پدر و مادر و… همسایه نزدیک و همسایه دور احسان کن». (نساء: 36) و امام علی(علیه السلام) در آخرین وصیت های خویش در نامه 47 نهج البلاغه می فرماید:
اللهَ اللهَ فی جیرانِکُمْ فَاِنَّهُمْ وصیهُ نَبِیِّکُمْ مازَالَ یُوصی بِهِمْ حتی ظَنَنّا اَنَّهُ سَیُورِّثُهُمْ.
از خدا بترسید! از خدا بترسید! درباره همسایگان که همواره مورد سفارش پیامبرتان بوده اند (آن حضرت) به قدری درباره آنان سفارش می کرد که گمان می بردیم برای ایشان میراثی قرار خواهد داد.
رفتار نیک همسایگان با یکدیگر می تواند سرچشمه برکت های فراوان باشد. امام صادق (علیه السلام) در سخنی زیبا می فرماید: «حُسْنُ الْجَوارِ یُعَمِّرُ الدّیارَ و یَزیدُ فی الْاَعْمارِ؛ همسایه داری نیکو، شهرها را آباد و عمرها را طولانی می کند».(1)
وجود همسایه خوب برای آدمی، نعمتی ارزشمند است و رفت وآمد، رسیدگی، احوال پرسی، یاری، عیادت، انفاق و صدقه، رفع نیاز و هم دردی از جمله وظایف همسایگان و نشانه جوان مردی است؛ به گونه ای که حضرت علی (علیه السلام) در تأیید این مطلب می فرماید: «مِنَ المُروّهِ تَعَهُّدُ الجیران؛ رسیدگی به همسایگان، جوان مردی است».(2)
پژوهشگر ارجمند، جناب آقای محمدجواد فلاح در این پژوهش، پس از بیان ضرورت طرح اخلاق همسایه داری و آپارتمان نشینی، به بایدها و نبایدهای این ارتباط پرداخته و آثار نامطلوب همسایه آزاری و راهکارهای مناسب را برای احیای آداب اصیل اسلامی به وسیله رسانه ملی بازگو کرده است. امید می بریم که تلاش بی شایبه ایشان، مورد استفاده جدّی برنامه سازان ارجمند قرار گیرد.
آشنايي با زنان قرآني (خوله دختر ثعلبه)
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
قَدْ سَمِعَ اللهُ قَوْلَ الَّتِی تُجادِلُکَ فِی زَوْجِها وَ تَشْتَکِی إِلَی اللهِ وَ اللهُ یَسْمَعُ تَحاوُرَکُما إِنَّ اللهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ* الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِی وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ* وَ الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْ نِسائِهِمْ ثُمَّ یَعُودُونَ لِما قالُوا فَتَحْرِیرُ رَقَبَهٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا ذلِکُمْ تُوعَظُونَ بِهِ وَ اللهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ* فَمَنْ لَمْ یَجِدْ فَصِیامُ شَهْرَیْنِ مُتَتابِعَیْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَمَاسَّا فَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّینَ مِسْکِیناً ذلِکَ لِتُؤْمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ تِلْکَ حُدُودُ اللهِ وَ لِلْکافِرِینَ عَذابٌ أَلِیمٌ (مجادله: 1- 4)
خداوند سخن زنی را که درباره شوهرش به تو مراجعه کرده بود و به خداوند شکایت می کرد را شنید [و تقاضای او را اجابت کرد]، خداوند گفت وگوی شما را با هم [و اصرار آن زن را درباره حل مشکلش] می شنید و خداوند شنوا و بیناست. کسانی که از شما نسبت به همسرانشان ظهار می کنند [و می گویند: «انتِ علی کظهر امّی» تو نسبت به من به منزله مادرم هستی]، آنان هرگز مادرانشان نیستند، مادرانشان تنها کسانی هستند که آنها را به دنیا آورده اند. آنها سخنی زشت و باطل می گویند و خداوند بخشنده و آمرزنده است. کسانی که همسران خود را ظهار می کنند، سپس از گفته خود بازمی گردند، باید پیش از آمیزش جنسی با هم، برده ای را آزاد کنند. این دستوری است که به آن اندرز داده می شوید و خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است. و کسی که توانایی [آزاد کردن برده ای] نداشته باشد، دو ماه پیاپی قبل از آمیزش روزه بگیرد و کسی که این را هم نتواند، شصت مسکین را اطعام کند، این برای آن است که به خدا و رسولش ایمان بیاورید، اینها مرزهای الهی است و کسانی که با آن مخالفت کنند، عذاب دردناکی دارند.
شأن نزول آیات
این آیه ها، درباره خوله بنت ثعلبه، که همسرش به علت عصبانیت با لفظ ظهار او را طلاق گفته و سپس پشیمان شده بود، نازل گردید.
خوله کیست؟
خوله دختر ثعلبه بن اصرم بن فهر بن ثعلبه بن غنم بن عوف است. این زن، زیبایی ظاهر و باطن را با هم داشت و در فصاحت و بلاغت کم نظیر و از خاندانی بزرگ و بلندمرتبه بود. پس از بعثت رسول خدا (ص) با ایمانی که به خداوند تبارک و تعالی داشت، به سوی ایشان شتافت و با گفتن شهادتین با رسول خدا (ص) بیعت نمود.
همسر خوله، اوس بن صامت بن قیس، از صحابی بزرگ رسول خدا (ص) بود که در جنگ های بدر، احد و … همراه پیامبر (ص) با کفار جنگیده بود. خوله و اوس، فرزندانی داشتند که ربیع بن اوس بزرگ ترین فرزند آنها بود.
خانواده در نهضت حسینی
تبیین جایگاه و نقش خانواده ها در نهضت حسینی موضوعی است که این کتاب به آن پرداخته است.
مشخصات کتاب:
عنوان: خانواده در نهضت حسینی(با تحلیل روانشناسی روابط خانوادگی)
نویسنده: عبدالرحیم پورشجاعی
ناشر: مجتمع فرهنگی عاشورا
سال چاپ: 1392
بخشی از کتاب:
در حادثه کربلا و آن شرایط رنج آور حاصل از ددمنشی دشمن، موضوع انسجام خانوادگی به خوبی تصویر می شود که ناگزیر به اعضای خانواده امام (ع) و یاران بزرگوارش در آن واقعه عظمی بستگی قوی دارد. این پیوند به همراه تعهد برای حفظ آن موجب می شود تا خانواده ها در تمام شرایط در کنار هم باشند. دو ویژگی انسجام و تعهد و تمایل به وقت گذراندن با هم هستند.این ویژگی ها در خانواده نوپای وهب و خواهران و دامادهای امام (ع) و… دیده می شود.
معرفی کتاب:
نهضت امام حسین یک نهضت خانوادگی است. علاوه بر پدر، همه خانواده از طفل شیرخواره تا همسر و خواهران در جریان کربلا و اتفاقات پس از آن شرکت داشتند. تبیین جایگاه و نقش خانواده ها در نهضت شکوهمند حسینی موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده به این دلیل که واکاوی روابط اعضای خانواده عاشورایی در جریان حوادث آن روزهای شوم درس های بزرگی برای پیروان اهل بیت (علیهم السلام) خواهد داشت.
کتاب حاضر به سه نوع خانواده در این جریان توجه داشته است. از یک سو خانواده بنی هاشم و یاران امام حسین (ع) و از سوی دیگر خانواده دشمنان اهل بیت (علیهم السلام). مقایسه این دو جریان نتایج خوبی را برای تحقیق رقم زده است. از این رهگذر می توان به نقش پدر، مادر، زن و تک تک اعضای خانواده در آموزه های دین اسلام پی برد.
کتاب دو بخش دارد. بخش اول به موضوعات حضور خانواده، جاودانگی، جهانی بودن، پیام نهضت، درخواست مردم و ثمره قیام پرداخته شده است. بخش دوم مشتمل بر سه فصل است. فصل اول به خانواده بنی هاشم اختصاص یافته است. خانواده امام حسن (ع)، همسران امام حسین (ع)، خانواده امام سجاد (ع)، خانواده حضرت زینب (ع)، خانواده مسلم بن عقیل و خانواده حضرت ام کلثوم.
در فصل دوم، خانواده یاران امام حسین (ع) بررسی شده اند. مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین، حبیب بن مظاهر، رویحه همسر هانی بن عروه، عبدالله بن عمیر و… از جمله این یاران هستند.
فصل سوم به معرفی خانوادههای دشمنان اهل بیت (علیه السلام) اختصاص یافته است. خانواده یزید، خانواده عبیدالله بن زیاد، دختران و زنان بنیامیه، خانواده خولی و غیره. در ضمن نواقص رفتاری خانواده های نامتعادل تحلیل شده است.
منبع: سبک زندگی
معرفي كتاب
تأثير پوشش اسلامي در مهار غريزه جنسي
نويسنده:مهدي زاده، حسين
مشخصات نشر:قم: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، ۱۳۸۳
توضيحي در باره كتاب
زن به لحاظ فطری، به زینت و آرایش تمایل دارد. اگر این غریزه مهار نشود، می تواند به خاستگاهی برای انحراف تبدیل شود. وقتی اصالت و ارزش انسان ها به لباس باشد، آدمی برای تهیه آن به هرگونه تحقیری تن می دهد و گوهر گران بهای خویش را از یاد می برد. زن بی حجاب و بدحجاب به جای خداپرستی، مدپرستی می کند و ارزش های وجودی خویش را در برابر چشم ها می نهد و خود را بی ارزش می سازد.
پژوهشگر ارجمند جناب حجه الاسلام آقای حسین مهدی زاده با توسعه مفهوم حجاب به گونه ای که هم جلوه های ظاهری مانند، مانتو، مقنعه و چادر و هم جلوه های باطنی همچون حیا و عفت و پاکدامنی را شامل شود کوشیده اند تا در ترویج فرهنگ حجاب و شناخت آسیب های بی حجابی و نیز راه کارهای اصلاحی آن، گام های ارزنده ای را بر دارند. با امید به اینکه یافته های تحقیقی ایشان در ترویج فرهنگ حجاب مؤثر افتد.
چشم پوشی از خطاها در خانواده
بیشترین سفارش اسلام در مورد مسائل خانوادگی، گذشت و چشم پوشی زن و شوهر از لغزش ها، کج خلقی ها و اشتباه های یکدیگر است؛ زیرا زن و شوهر همانند دیگر انسان ها، روحیات و طرز تفکری دوگانه دارند. آنهایی که مدعی اند در همه موارد مانند هم می اندیشند و موافق و هماهنگند، شاید هنوز زمینه و موقعیتی نیافته اند که خصلت های واقعی همدیگر را بشناسند. حتّی اگر زن و شوهری با روحیه مشترک پیدا شوند، باز هم هیچ یک از اشتباه و خطا و عصبانیت در امان نیستند. ازاین رو، اهمیت گذشت و تأثیر آن در تداوم روابط سالم آشکار می شود.(1) وجود گذشت، بی گمان کانون خانواده را با حرارت نگاه می دارد، عشق و محبت را افزایش می دهد و اختلاف و مشاجره را پایان می بخشد. گذشت، نشانه حسن نیت و خوش بینی به زندگی است. گذشت و چشم پوشی در عواطف طرفین اثری نیکو دارد و طرز فکر و شیوه عمل آنان را متحول خواهد کرد. چه بسیار تیرگی ها که در پرتو این صفت از میان برخاسته و جای خود را به صفا و صمیمیت سپرده است.(2)
عیب جویی، گل دوستی و محبّت را پژمرده می کند و عیب بینی، خارزار خشم و دشمنی را در دل می پرورد و زندگی خانوادگی را به تلخی و جدایی می کشاند. در عین حال، دستور زندگی، صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و گذشت و فداکاری برای ادامه حیات است به ویژه به هنگام رفتار نابخردانه همسر، این گذشت و نادیده گرفتن، برای فرد ضروری است؛ زیرا بی تابی در برابر این امور، سبب شکست در زندگی می شود.(3)
زن و شوهر، باید توجه کنند که انسان به آسانی و به سرعت نمی تواند به خطاها و اشتباه های خود پی ببرد، بلکه باید با شیوه ای بسیار لطیف و با روشی بسیار ملایم و دقیق، او را به قلّه آگاهی رسانید. خداوند در قرآن کریم سفارش می کند که از خطاهای دیگران چشم پوشی کنید، بلکه خطای آنان را نادیده بگیرید.
«وَ لَیعفُوا وَ لْیَصْفَحوا اَلا تُحبّونَ اَن یَغفراللّه ُ لَکُم و اللّه غفورٌ رَحیمٍ؛ آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند. آیا دوست نمی دارید خداوند شما را ببخشد؟! و خداوند آمرزنده و مهربان است». (نور:22)
[1] . احمد حسینیا، بهداشت روانی ازدواج و همسرداری، تهران، انتشارات مفید، 1380، چ 1، ص 208.
[2] . همان، ص 201.
[3] . محمد رضا کاشفی، آیین مهرورزی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1376، ص 178.
منبع:کتاب راهکارهای برقراری روابط سالم و سازنده در خانواده ،نوشته داوود حسینی ،ص36
معرفی کتاب
«سفر به پایتخت داعش» داستان جوانی آلمانی - تونسی به نام «محمد الفاهم» است که با آرزوی پیوستن به گروه داعش، راهی سرزمین شام می شود.
محمد الفاهم در سال 1990 در دورتموند آلمان به دنیا آمد. پدر و مادر محمد که نگران تربیت وی و دو خواهر بزرگترش در جامعه آلمان بودند، دورتموند را به قصد تونس ترک می کنند.
محمد 5 سال بیشتر ندارد که وارد جامعه تونس می شود. مادر وی زنی مذهبی و پایبند به سنت های عربی است و نقش عمده ای را در تربیت تنها پسرش ایفا می کند. محمد در 22 سالگی و برای تحقق رویاهای کودکی و کمک به تشکیل دولت خلافت اسلامی با شوقی غیر قابل توصیف از تونس راهی استانبول و از آنجا عازم تل ابیض در مرز سوریه و ترکیه می شود.
وی در بدو ورود به سرزمین شام با کنیه «ابوزکریا» به همرزمانش معرفی می شود. ابوزکریا در خاطرات خود که با عنوان “کنت فی الرقه” به چاپ رسیده است، تصویر روشن و مستندی از مشاهدات، انتظارات و رویاهایی که در هنگام ورود به سرزمین های خلافت اسلامی داشت را روایت می کند.
ابوزکریا همچنین اعتقادات و باورهای داعش، ساختار تشکیلاتی و رفتارهای سازمانی آن، چگونگی انتقال جنگجویان به سرزیمین شام و خلافت اسلامی، نحوه زندگی مردم در مناطق تحت اشغال داعش، عوامل جذب و دفع جوانان به داعش، تکنیک ها و تاکتیک های رزمی و در نهایت جنایات هول انگیز و دهشتناک داعش را به زبانی ساده و روان در این کتاب روایت می کند.
محمد الفاهم از همان نخستین روزهای ورود به تشکیلات مخوف داعش، نقش سراب را بر پرده آرزوهایش مشاهده می کند و هر چه جلوتر می رود، زوایای پنهان و آشکار بیشتری از شیطان صفتی این گروه جنایت پیشه برایش هویدا می شود.
وی پس از یک سال زندگی در میان اعضای این گروه تکفیری، به کشورش باز می گردد تا روایت مستند خود را از زوایای پنهان داعش برای «هادی یحمد» روزنامه نگار مشهور تونسی بازگو نماید.
معرفی کتاب
کتاب اخلاق مطبوعات
نویسنده : کیان شصت فولادی
مشخصات نشر : قم: مرکز پژوهش های اسلامی صدا وسیما، 1385
مطبوعات در خبررسانی و بالا بردن سطح افکار و اطلاعات عمومی مردم، نقش مهمی برعهده دارند. مطبوعات می توانند فرهنگ یک کشور را به تدریج تحت تأثیر قرار دهند و فرهنگ جدیدی را جای گزین آن کنند.
این مزایا و توانایی سبب شده است تا قدرت های پلید با روش های غیراخلاقی و زشت، به تغییر حکومت ها و حاکمان مخالف خود بپردازند.
دخالت این قدرت ها در کار مطبوعات و همچنین دیگر عوامل سبب شده است تا اخلاق حاکم بر بسیاری از مطبوعات، غیرارزشی و ناهنجار باشد. این امر افزون بر آنکه با قداست قلم سازگار ندارد، پای مال شدن حقوق افراد و ملت ها را در پی دارد. ازاین رو، نیازمند قوانین، تأمین کننده بخشی از این نیاز است، ولی بسنده کردن به آن کار شایسته ای نیست؛ زیرا قانن آن گاه در دست یابی به اهداف خود موفق خواهد بود که کنترل درونی هم برخواست های براین اساس، مرکز پژوهش های اسلامی بر آن شد تا «بایدها و نبایدهای اخلاقی» در کار مطبوعات را ترسیم
کند و در پژوهش «اخلاق مطبوعات» به پژوهشگران رسانه عرضه دارد.
معرفی کتاب
چرا شیعه هستم؟!
نویسنده :محمدرضا حدادپور جهرمی
ناشر کتاب : نشر مصلی
سال نشر: 1396
نویسنده در این کتاب در پی اثبات حقانیت شیعه با توجه به منابع مذهب اهل سنت است، یعنی با استفاده از روش منطقی معروف که مبتنی بر پوشش و اقرار است، دلایل و مبانی حقانیت مذهب خویش را اثبات کند.
این کتاب در 7 فصل و خاتمه نگارش شده که برخی از عناوین آن: ضرورت امامت و دلایل حقانیت امام علی (ع) در منابع اهل سنت و … می باشد.